De Antara, de nieuwe cross-over van Opel, zal op het salon van Parijs voorgesteld worden ( 30 september tot 15 oktober ). Deze vijfdeurs SUV met vierwielaandrijving is lang niet zo futuristisch als de Antara GTC dat in Frankfurt werd voorgesteld. Hij ziet er eerder klassiek uit, maar daarom ook niet minder interessant met zijn hoog radiatorrooster en gespierd voorkomen.
Polyvalent
De Antara speelt zonder twijfel in op het imago van een robuuste auto voor de avonturier. De bodemvrijheid is niet onbelangrijk, hij heeft wielen van grote afmeting en enkele elementen om het koetswerk te beschermen. Deze nieuwe Opel is 4,57 m lang, 1,85 m breed en 1,70 m hoog. Niet al te groot dus. De keuze van de gebruikte technologieën en technieken maakt hem gelijk ook praktisch en polyvalent. Zo maakt hij bijvoorbeeld gebruik van de specifieke Mc Pherson ophanging die ook gebruikt wordt voor de Vectra en de Signum.
Motor
Het is wel duidelijk dat de Antara vooral voor het baangebruik zal ingeschakeld worden. Daarom heeft Opel er ook voor gekozen om de Antara uit te rusten met dwarsliggende motoren, en de techniek van 4 kleppen per cilinder toe te passen. Bovenaan het lijstje staat een V6 benzinemotor van 3,2 liter. Deze is goed voor een vermogen van 224 pk (165 kW ). Voor het gemak werd hij gekoppeld aan de sequentiële ActiveSelect versnellingsbak. De andere benzinemotor is een viercilinder van 2,4 liter met 141 pk ( 104 kW ) met dubbele nokkenas. Tot slot is er de dieselversie. Hier gaat het om een common rail dieselmotor van 2 liter met 150 pk ( 110 kW ), deze kan ook aan de ActiveSelect gekoppeld worden, of aan een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen.
Integraal
Deze SUV kan nochtans het asfalt naast zich neerleggen. De Antara bezit trouwens een zogenaamde intelligente vierwielaandrijving. Dit systeem speelt wanneer nodig in op de vier wielen van de Opel. Dit laat toe, volgens Opel, om de voordelen van een voorwielaandrijving te koppelen aan die van een vierwielaandrijving. Om dat te kunnen maakt hij gebruik van een elektrisch gestuurd en hydraulisch differentieel, voor de juiste verdeling van het koppel op de voor en achterwielen.
Elektronisch
De manier waarop de Antara zich gedraagt, wordt ook beïnvloed door heel wat elektronische hulpmiddelen, vooral op het gebied van de veiligheid. Zo zijn de ABS en de ESP volledig geïntegreerd in de vierwielaandrijving. Ook het remsysteem HBA (Hydraulic Brake Assist) zit aan boord, nuttig bij een noodrem. Een actief systeem om te vermijden dat de auto overkop zou gaan, ARP (Active Rollover Protection), en de hulp bij het afdalen DCS (Descent Control System) zijn ook van de partij. Het stabilisatiesysteem voor de aanhangwagen TSA (Trailer Stabilization Assist) is ook verkrijgbaar in optie. De zithoogte is goed hoog, en de centrale console blijft Opel trouw. Net zoals de kenmerkende nerf op de motorkap.
Bron : Opel Ontdek meer inzichten
Opel