De Yaris is niet echt groter geworden. 110 mm komt er bij, net genoeg om hem nog een stadswagen te kunnen noemen. Het is vooral de wielbasis die er enkele milimeters bij krijgt. Al werd de lijn van deze auto gemoderniseerd, zijn silhouet blijft die van een Yaris. Voor deze nieuwe versie hebben de ontwerpers een nieuw platform mogen ontwikkelen. Ze hebben ook heel wat aandacht besteed aan de praktische kant en leefbaarheid van deze nieuwe Yaris. Met vijf Het meest opmerkelijke aan deze Yaris is dat hij nu goed is voor vijf volwassenen. De achterzetels kunnen voor of achteruit geschoven worden over 15 cm. Door hen volledig naar achter te schuiven maakt dit plaats voor drie. Ook belangerijk is het feit dat de vloer volledig vlak blijft. De rugleuning kan ook aangepast worden, en er voor zorgen dat zelf de groten onder ons gemakkelijk zitten. Uiteraard wordt de kofferruimte wat benadeeld, en is goed voor een volume van "slechts" 272 liter. Door de achterbank volledig naar voor te schuiven loopt dit op tot 363 liter. Maar, cijfers zeggen niet alles. Onder de laadvloer zit ook nog een opbergvak met een inhoud van 50 liter. Dan is er ook nog het Easy Flat systeem, dit laat toe om de achterzetels neer te klappen in een 60/40 verhouding, zonder dat de hoofdsteunen er af moeten. Zo loopt het laadvermogen op tot 737 bruikbare liters. Het wordt dus mogelijk om grotere stukken te vervoeren. Geen chichi Het interieur is, in basis uitvoering, eerder somber. Het gebruikte plastic is eerder aan de harde kant, maar straalt wel stevigheid uit. Ons testmodel, de 1.0 VVT-I, was heel wat sympatieker met een tweekleurig leder interieur. Chic en design. Hoe je het ook bekijkt, je moet gewoon worden aan de tellers die centraal ggeplaatst staan. Gelukkig zijn ze wel naar de bestuurder gedraaid, de digitale kilometer teller in 3D, en in het groot, geeft duidelijk de snelheid aan. Zo werd het ook mogelijk om van de vrijgemaakte plaats achter het stuur een opbergruimte te maken. De Yaris weet dat hij vooral de stadsgebruikers wil overtuigen, of de vrouwen, aan opbergvakken is dus duidelijk geen gebrek. 1 liter De 1.0 is niet echt overtuigend. Een kleine motor voor een auto van één ton. Maar, als we deze motor van wat dichter bekijken valt het op dat hij toch goed is voor 69 pk en 93 Nm, waaronder 85 die beschikbaar zijn vanaf 2000 tr/min. We ontdekken ook dat deze 3 cilinder slechts 67 kilo weegt en dat hij verdomd modern is. Enkele onderdelen van de motor zijn trouwens in plastic. Boring en inslag van de cilinders zijn vernauwd en in aluminium. Dan hebben we het nog niet over de vier kleppen per cilinder. Op de weg heeft hij genoeg punch voor het stadsverkeer. Op de snelweg is het al iets minder, onder andere door het geluidsniveau. Deze Yaris van 998 cm³ haalt de sprint van 0 tot 100 km/u in 15.7 s, en kan niet sneller dan 155 km/u. Daarenboven zijn de versnellingen eerder aan de lange kant, wat niet in het voordeel is van het optrekken. Het verbruik is daarentegen wel goed onder controle, met een gemiddeld verbruik van 5.4 liter voor 100 km. Diesel De D-4D dieselmotor heeft het minst last met het gewicht van de Yaris. Deze viercilinder van 1364 cm³ is een verbeterde versie van de motor die onder de motorkap van het vorige model zat. Het vermogen werd opgedreven tot 90 pk, en maakt gebruik van een directe common rail injectie van 1.6 bar. Ook zit er een turbocompressor bij, en een elektrische bediening van de kleppen voor de uitlaatgassen. Het is vooral het koppel van 190 Nm dat garant staat voor knappe prestaties. Toch even vermelden dat de motor wat licht uitvalt bij laag regime, en dat hij niet echt discreet is.discrétion. M-MT 5 De dieselmotor, die we voor onze test gebruikten, was gekoppeld aan de gerobotiseerde M-MT 5 versnellingsbak. In automaat verliest hij soms zijn rust, vooral bij het terugschakelen bijvoorbeeld. Het lijkt er op dat zijn belangerijkste objectief het verbuik blijkt te zijn. Noet altijd even aangenaam, vooral bij een wat nerveuser verkeer. Het schakelen gaat ook niet onopgemerkt voorbij. Na verloop wordt dat wel een gewwonte. Het uiteindelijk enige voordeel van deze versnellingsbak is het gebruiksgemak. Alhoewel, het vertrekken op een helling is ook niet gemakkelijk met deze auto zonder mechansische ralenti. Met de M-MT 5 slaagt de Yaris D-4D erin om van 0 tot 100 km/u te geraken in 11.8 s, tegenover 10.7 s voor de handgeschakelde versie. De topsnelheid is goed voor 175 km/u. Het verbruik komt uit op een gemiddelde van 4.5 liter. Met een tankinhoud van 42 liter heeft hij dus een mooie autonomie. Houdt zich goed Het is de Yaris allemaal niet naar het hoofd gestegen. Hij blijft een compacte auto en kan zich moeiteloos door het stadsverkeer wringen. Vooral met een goed afgestelde stuurbekrachtiging. Het stuur blijft steeds soepel en stabiel. De ophanging vooraan werd ook herwerkt, maar vooral de nieuwe wielbasis speelt in op zijn wegligging. De Yaris is een stabiele auto en straalt zelfzekerheid uit. Hij blijft handig, en een fijn compromis dat het comfort niet benadeelt. Een ander extraatje van deze "kleine" auto is dat hij over lange afstanden niet vermoeiend is. Wel hoor je duidelijk over wel baanoppervlak deze auto zijdt. Het geluidsniveau is op termiojn wel storend. Het remsysteem is efficient, tenzij de bestuurder zich voor een rallypiloot neemt natuurlijk. Marketing De strategie van Toyota zal uiteraard gebaseerd zijn op de betwrouwelijkheid om voor de Yaris te kiezen. In België geniet hij in elk geval van een waarborg van 5 jaar van de invoerder. Hij kreeg ook 5 sterren (2 voor de bescherlming van de voetgangers) voor de EuroNCAP tests. Globaal gezien, en ondanks zijn vele kwaliteiten, blijft hij onderhevig aan de nadelen van een keline auto, zoals het geluidsniveau, en enkele ontbreken aan de assemblage. Op het gebied van de uitrusting daarentegen, zullen de gadget freaks volop kunnen genieten van de Linea Sol afwerking, waar eventueel een startsysteem zonder sleutel kan aan toegevoegd worden. We maken ons in elk geval weinig zorgen voor deze auto, die een success-story zou moeten blijven.