BlueMotion van Volkswagen, EfficientDynamics van BMW, Greenline van Skoda: alle constructeurs bewijzen dat ze hun wagens zo zuinig als een kameel kunnen maken zonder de prestaties (volledig) op te offeren. Opel wil bewijzen dat het als voorbeeldige Duitse constructeur ook zuinigheidsrecords kan breken.

Veel paarden, weinig brandstof

Om in de Astra ecoFLEX tot een gemiddeld verbruik van 3,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km te komen, kiest Opel vreemd genoeg niet voor zijn kleinste krachtbron. Geen 1.3 dus, maar de oude bekende 1.7 CDTI met 130 paarden en een koppel van 300 Nm. 

Kleine aanpassingen

Die waarden zijn er uiteraard niet vanzelf gekomen, de ingenieurs hebben moeten werken voor de kost. Ze monteerden in de Astra een intelligente alternator (die pas herlaadt als de bestuurder zijn voet van het pedaal licht), een systeem dat remenergie recupereert, een grille die zoveel mogelijk gesloten blijft, banden met een lage rolweerstand en een nieuw motorbeheer.