François Piette

15 NOV 2010

Voor de sport of de boodschappen

Opel kondigt deze nieuwe Astra break aan als Sports Tourer: een sportieve break, een break waarmee je meerdere sporten kunt beoefenen en een break waarin je al je sporttassen kwijtraakt. Benieuwd wat dat oplevert…

Vast staat dat Opel een grote inspanning heeft geleverd om de Astra break aantrekkelijk te maken. Hij ziet er helemaal niet uit als een verhuiswagen. Tot aan de B-stijl (tussen de voor- en achterdeuren) is het koetswerk identiek aan dat van de berline, al de rest is anders.

Voor een break daalt de daklijn achteraan vrij sterk en uiteraard volgen de ruiten dezelfde beweging. De zijdelingse zichtbaarheid achteraan is hierdoor niet optimaal, maar het oogt wel mooi. Hij heeft een mooie snoet en de stevige schouders en de hoek van de achterklep versterken de gespierde indruk en sportieve allures nog meer.

Afstandsbediening

Een dalende daklijn en een schuine achterklep betekenen ook dat Opel een deel van de praktische troeven van een break heeft opgeofferd voor de esthetiek. Maar het valt mee. Verrassend genoeg is de koffer 500 liter groot. Bovendien hoef je die liters niet te gaan zoeken in kleine en onbruikbare hoekjes. De bagageruimte is regelmatig van vorm en ook de wielkasten verstoren de vorm niet.

De Astra break is de eerste compacte break voor het grote publiek waarin je met de afstandsbediening de zetels kunt neerleggen. Gewoon even op de FlexFold-knop duwen. Gedaan met het rondje rond de auto om elke stoel neer te leggen vooraleer je de nieuwe kast kunt inladen. En je hoeft vooraf zelfs de veiligheidsgordels niet weg te bergen.

Goed gezien

De koffer beschikt over een handige Easy Access-afdekking. Met een druk op de boord komt de afdekking omhoog, waarna je kleine voorwerpen gemakkelijk in de koffer kunt laden.

Voor het laden van grotere voorwerpen, rolt het bagagescherm volledig weg in zijn houder en wordt het netjes afgeremd zodat dit zonder klap gebeurt. Als je de houder helemaal wilt verwijderen, hoef je geen plaats vrij te maken in de garage want in de vloer is hiervoor een handige opbergruimte voorzien. Altijd bij de hand dus.

Optioneel staan ook nog een beschermingstapijt, een opbergsysteem met scheidingsnetten en een fietsendrager ter beschikking.

Hard

Op de weg voelt de Astra Sport Tourer meer aan als een gezinswagen dan een sportieve wagen. Op de gladde wegen in de omgeving van Istanbul vonden de 160 paarden van de 2.0 CDTI niet altijd hun weg naar het asfalt. De (optionele) actieve ophanging doet het echter uitstekend. Op voorwaarde dat je de comfortstand selecteert, want de zetels zijn vrij hard en zeker achteraan heb je het gevoel op een plank te zitten. Onze testwagen kostte 23.700 euro, maar er is al een 1.3 CDTI dieselversie met 95 pk voor 18.700 euro.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie