De geruchtenmolen draaide al een tijdje op topsnelheid, maar deze keer is het officieel. Audi heeft tijdens zijn zogeheten Tech Days aangekondigd dat de productie van de Q5 hybride in 2011 begint.

Benzinemotor, automaat en elektrische motor

Aan de buitenzijde herken je deze versie alleen aan het radiatorrooster, maar onder de kap heerst er een kleine revolutie. Als verbrandingsmotor koos Audi voor de bekende 2.0 TFSI met turbo en directe injectie. Die wordt ondersteund door een elektrische motor van 45 pk en 211 Nm koppel.

Samen leveren ze het niet onaardige vermogen van 245 pk en 480 Nm koppel. De prestaties zijn die van een dikke V6 waardig, de mussendorst heeft hij van de 2.0 TDI. De batterijen worden niet herladen via een eenvoudige stekker (plug-in), maar simpelweg via recuperatie van de kinetische energie die vrijkomt tijdens vertragingen.

Versnellingsbak

Het grote verschil maakt Audi in de keuze van de versnellingsbak. In tegenstelling tot Toyota/Lexus behoudt Audi de automaat met acht verhoudingen, maar dan grondig aangepast. Zo wordt de koppelomvormer naar de prullenbak verwezen en vervangen door een koppeling die de koppeling van de elektrische motor aan de verbrandingsmotor regelt.

Elektrische fee

Een ander belangrijk voordeel van deze versie is dat je in de stad puur elektrisch kunt rijden. De autonomie bedraagt dan 3 km en de topsnelheid 60 km/u. Maar ook buiten de stad mag je enkel op de elektrische fee rekenen. Zodra de snelheid constant is en de omstandigheden er zich toe lenen (batterijlading, wegprofiel, …) kun je op puur elektrische aandrijving omschakelen. Toch zolang je niet sneller dan 100 km/u rijdt.

Aan de pomp

Audi kondigt een verbruik van minder dan 7 l/100 km aan en een CO2-uitstoot van 160 g/km. De lithium-ionbatterijen worden gemonteerd in de vloer van de koffer, waarbij het volume van de bagageruimte haast niet vermindert. Ten slotte geven we nog mee dat de hybride Q5 alleen beschikbaar is met vierwielaandrijving.