Gepaste rondingen Het testmodel was uitgerust met een 1.8 benzinemotor van 140 pk bij 6.300 tr/min, en 175 Nm koppel aan 3.800 tr/min. Meer dan vermogen genoeg voor een cabrio die geen sportieve voornemens heeft. Wie wel iets sportiever wil kan kiezen voor de 2.0 liter turbo van 200 pk. Nog rationeler is de 1.6 van 105 pk (die wel wat nipt moet zijn), of de 1.9 diesel met 150 pk waar Opel voor gezorgd heeft. De 1.8, waar we het hier over hebben, is een aangename auto voor dagelijks gebruik, soepel bij laag toerental, en pittiger bij hogere regimes. De versnellingsbak is minder overtuigend, hier ontbreekt een zesde versnelling…en een gesynchroniseerde achteruit! Die moet voorzichtig ingeschakeld worden om te vermijden dat de hele buurt opschrikt! Het verbruik blijkt in het eerste opzicht gunstig, maar zonder meer, het gemiddelde van onze test draaide rond de 10 liter. De 2.0 FSI van de Volkswagen EOS deed het iets beter, ondanks de 10 extra pk’s. Starheid moet herzien worden Op hobbelige en bochtige wegen ontbreekt deze cabrio aan wat starheid. Het chassis blijkt niet van het niveau van een A4 cabrio of VW EOS te zijn, en bij oneffen weggen gaat de voorruit aan het trillen. Op een bewogen parcours voelen we het chassis werken bij een gedreven rijstijl, maar daarvoor werd deze auto op zijn beurt dan ook weer niet gemaakt. De wegligging is in het algemeen goed. Enkel de aandrijfkracht viel wat tegen, en vooral op een nat wegdek, en dat ondanks het gebruik van brede banden op ons testmodel (225/45 17 duim). De ESP is in optie verkrijgbaar voor 550€. 2 +,…niet veel meer…om eerlijk te zijn De TwinTop is comfortabel, maar dan allen voor wie voorin zit! De plaatsen achteraan zijn meer dan beperkt, enkel kinderen zouden er van kunnen genieten. De bestuurder heeft recht op een veel betere behandeling met een goede rijpositie en perfecte ergonomie. De vering is verdraagzaam en niet te hard, en de zetels blijven comfortabel. Een leuke verrassing voor een Duitser! De geluidsdemping is voorbeeldig. De 1.8 Ecotec benzinemotor is uiterst discreet. De afwerking is van hoog niveau, enkel het feit dat het mechanisme van het dak zichtbaar blijft is spijtig. De koffer is goed voor een inhoud van 440 liter, met gesloten dak. Die ruimte wordt tot 205 liter beperkt wanneer met het dak open gereden wordt. Een drukknop op de drempel van de koffer laat toe om het geplooide dak te verstellen om het laden gemakkelijker te maken. Een héél zwak punt van deze Astra is de zichtbaarheid. Een sterk aflopende voorruit en een achteruitkijkspiegel van groot formaat beperken de zichtbaarheid rechts vooraan. Met gesloten dak is de zichtbaarheid achteraan ook niet optimaal. Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding Opel biedt twee versies aan, de “Enjoy”, 23.740€, en de “Cosmic” aan 25.390€. Bij de “Enjoy” krijg je een boordcomputer, lederen stuurwiel en mistlampen. Voor de “Cosmic” komt daar een “electrochrome” intérieur bij, cruise control, airco, automatische koplampen en de mogelijkheid om voor een lederen intérieur te opteren (1.100€). Klein minpuntje, de automatische vergrendeling van de deuren bij het rijden is niet mogelijk. Wat de concurrentie betreft vinden we het Franse duo, Peugeot 307CC/Renault Mégane CC, terug. De Peugeot kost 25.750 € voor de 2.0 Liter Dynamique versie (143 pk), en de Renault kost 25.500€ in zijn basis versie. Zijn 2.0 l doet het wel met 5 pk minder dan de Opel. De Volkswagen EOS kost op zijn beurt 29.400€, en maakt duidelijk dat we hier niet meer in dezelfde categorie zitten. Conclusie Een koopje, deze Opel! Met een ongezien tarief en volledige uitrusting profileert deze Opel zich als de perfecte kandidaat voor wie van een cabrio wil genieten en over een beperkt budget beschikt. Toch moet de koper rekening houden met twee mankementen, en dat zijn de zichtbaarheid en de beperkte ruimte achterin. Een vrijgezellen cabrio dus!!!