Harley-Davidson koos de internationale motorbeurs Intermot in Keulen, de grootste motorbeurs van Europa, voor de wereldpremière van zijn nieuwe, high performance XR 1200™ Prototype motorfiets om de reactie van de media en het publiek te peilen op dit nieuwe type Harley-Davidson, die de nadruk op prestaties, handling en sportiviteit legt.
De luchtgekoelde V-Twin motorblok wordt in standaardproductie de krachtigste motor (ongeveer 85-90 pk) van het Harley-Davidson gamma, maar met volledig respect van de Europese specificaties : een uitstekende handling, vering, demping en remmen, die allen zorgvuldig afgesteld zijn op de Europese wegen; en een stijl die geïnspireerd is op de legendarische XR 750 “Dirt Track” race bike van de Motor Company.
Samenwerking
Het XR 1200 Prototype is het resultaat van de nauwe samenwerking tussen het productontwikkelingsteam in Milwaukee en het Product Planning Europe (PPE) team van Harley-Davidson. Al eerder ontwikkelden deze teams samen de nu al zeer succesvolle VRSCDX Night Rod® Special, die in juli 2006 werd geïntroduceerd.
Ontwikkeld met nieuwe Europese klanten in gedachten
Het is beslist geen toeval dat Intermot gekozen werd om het XR 1200 Prototype te presenteren aan de kritische blik van publiek en media. John Russell, Vice President van Harley-Davidson Europe legt dit even uit :
“We groeien sterk in Europa en verwachten dat het XR 1200 Prototype in de smaak zal vallen bij nieuwe klanten, inclusief de jongere motorrijders die nu voor standaard- en sportmotoren van concurrerende merken kiezen. Waarschijnlijk kijken ze wel naar Harley-Davidson, maar zijn ze op dit moment in hun leven niet op zoek naar een meer traditionele Harley-Davidson custom of touring motor. Als de reactie op het prototype positief is en als het prototype wel degelijk op de markt wordt gebracht, verwachten we hetzelfde effect als bij de zeer succesvolle VRSC-modellen zoals de Night Rod Special en de Street Rod. Deze hebben enorm bijgedragen bij het aanbrengen van nieuwe klanten en het uitbreiden van de aantrekkingskracht van het merk Harley-Davidson.”
Dirt-Track
Het originele concept is geïnspireerd op de meest succesvolle racemachine uit de geschiedenis van de motorsport: de Harley-Davidson XR 750. Dit model uit 1970 won duizenden races met beroemde Flat Track-rijders, zoals de negenvoudige Grand National-kampioen Scott Parker. De top van de Amerikaanse wegracers, zoals Kenny Roberts en recenter de koploper van de MotoGP kampioenschappen Nicky Hayden, hebben hun rijvaardigheid te danken aan het eindeloos rondtoeren op de ovale « Dirt-track ou Flat-Track » van de VS.
De Styling Project Manager van het XR 1200 Prototype, Frank Savage, vertelt hoe het ontwerp van de motor tot stand kwam :
“De inspiratiebron was de XR 750 – een ruwe, eenvoudige motor, een instrument dat voor maar één ding is gebouwd: Dirt Track racing. Dit heeft geresulteerd in unieke verhoudingen en kenmerken. De brandstoftank is bijvoorbeeld heel slank. Het was belangrijk dat het XR 1200 Prototype het superieure DNA van de XR 750 meekreeg. En onze technische jongens hebben er ook hard aan gewerkt dat de motor beschikt over de juiste kenmerken en het juiste gevoel op het gebied van prestaties en handling om de titel van XR te verdienen.”
Sensaties
Matt Weber, Ride and Handling Specialist voor het XR 1200 Prototype-project, voegt hieraan toe :
“Mijn team en ik hebben de rijbaarheid en handling uitgebreid getest en ontwikkeld op het racecircuit, waarbij we nauw samenwerkten met onze Europese Product Planning-collega's en Adrien Morillas, de Franse voormalige GP en Endurance racer.“
“Het resultaat is dat de motor gewoon werkt - en dat het extreem eenvoudig en leuk is om snel te rijden. Ik heb mijn hele motorleven sportmodellen gereden, geracet en beoordeeld. Dit XR 1200 Prototype steekt met kop en schouders overal boven uit. Ten eerste door de stoere uitstraling van een flat tracker, maar voor mij is de uitzonderlijke handling het belangrijkste.”
Omdat Harley-Davidson ernaar streeft haar aanwezigheid en verkoop in Europa te verhogen, worden Intermot en daaropvolgende grote Europese evenementen gebruikt om de reactie van media en publiek op het XR 1200 Prototype zorgvuldig te evalueren. Als dit eerste prototype aanslaat bij de beursbezoekers, dan hoopt Harley-Davidson® de XR 1200 in 2007 in productie te nemen.