Opel Belgium heeft beslist zich aan de zijde van Willy Plas te scharen. Die zal met zijn firma Motorsport International (MI) twee Opel Astra’s Coupé, volgens het nieuwe “Silhouette”-reglement, in de New Procar inzetten.
De eerste wagen wordt toevertrouwd aan huisrijder Vincent Radermecker, die niemand minder dan Bert Longin, de regerende Belcar-kampioen, aan zijn zijde krijgt. De tweede Astra wordt gedeeld door Pierre-Yves Corthals en Philippe Tollenaire.
Voor Opel Belgium leek de komst van de “Silhouette”-categorie in de New Procar een uitstekende gelegenheid om in België opnieuw aan te knopen met de competitie op het hoogste niveau. Het kampioenschap belooft plaats te bieden aan spectaculaire auto’s, zonder al te hoge ambities te stellen. Bovendien biedt het Opel Belgium de kans de meest verkochte wagen van 1999 en 2000 in België, de Opel Astra, in de schijnwerpers te zetten.
Met een centraal achterin geplaatste motor en een achterwielaandrijving liggen de technische kenmerken van de Opel Astra “Silhouette” evenwel tamelijk ver verwijderd van die van het seriemodel. Toch heeft dat Opel Belgium nooit verhinderd om zich aan het avontuur te wagen. Het kwam zelfs nooit ter sprake. Vooral de potentieel hoge spektakelwaarde van de races sprak de Belgische invoerder aan. Opel Belgium hoopt dan ook dat de concurrentie snel de stap naar het kampioenschap zal zetten.
De al aanwezige tegenstand zal door Opel Belgium en de mensen van Motorsport International uiteraard niet onderschat worden. Zij stellen hun vertrouwen op de twee Opel Astra’s die klaargestoomd werden in de ateliers van SNBE Snobeck, een van de pioniers van de nieuwe categorie.
Al tijdens het eerste jaar dat ze op de Franse circuits aanwezig waren wisten de Astra’s “Silhouette” van SNBE te overtuigen. Het werk dat Jean-Pierre Béchu en zijn ploeg tijdens de winter hebben verricht doet bovendien de verwachtingen op een nog krachtiger wagen stijgen. Quasi alle onderdelen van de wagen werden opnieuw bestudeerd, en tussen de twee modellen ligt een studie die drie maanden in beslag nam.
Wat de rijders betreft wou Opel Belgium vooral zijn samenwerking met Vincent Radermecker verderzetten.
Toen Radermecker met Vauxhall UK een contract tekende om in 2000 het British Touring Car Championship (BTCC) te betwisten, was dat al met medeweten van Opel Belgium. De man uit Herve werd al snel één van de ambassadeurs van het merk, zowel op als naast de piste. Zo vertegenwoordigde hij Opel in het kader van de Bibendum Challenge, een ‘economy run’ georganiseerd door Opel Frankrijk en tijdens de Astra Eco 4 Rally. Na vorig seizoen wou Opel Belgium absoluut blijven beroep doen op de diensten van Radermecker, en de komst van de “Silhouettes" bood daartoe een mooie gelegenheid.