10.000 km en 14 landen: marathonrit van Hammerfest naar Lissabon
Het waterstofvoertuig ”HydroGen3” vertrok vandaag in Hammerfest (Noorwegen) voor een unieke uithoudingsrace van 10.000 kilometer zonder één enkele druppel benzine en zonder de geringste uitstoot van schadelijke stoffen. De ”Opel Fuel Cell Marathon − powered by GM” start in de meest noordelijke stad van Europa en doorkruist in bijna zes weken tijd 14 steden om uiteindelijk toe te komen in de Portugese hoofdstad Lissabon en in Cabo da Roca, het meest westelijke punt van het Europese vasteland. Met deze marathonreis doorheen Europa testen General Motors (GM) en Opel voor het eerst de duurzaamheid en de dagdagelijkse betrouwbaarheid van hun waterstofvoertuig over een lange afstand op de openbare weg.
Dr. Udo Winter, Chief Engineer bij GM Fuel Cell Activities (GM FCA) in Mainz-Kastel, Duitsland, licht de achtergrond van deze uithoudingsproef toe: ”Hoewel de HydroGen3 nog steeds een prototype is en veel met de hand gemaakte onderdelen bevat, beslisten we de handschoen op te nemen en er een openbaar experiment van te maken, met alle risico’s vandien.” In totaal staan er 20 ritten op het programma met een gemiddelde afstand van 500 km per dag. De onvoorspelbaarheden omvatten niet alleen de zeer uiteenlopende staat van de wegen, maar ook temperatuurverschillen van meer dan 40°C, steile bergpassen in de Alpen en hevige stortbuien in het gebied rond de Middellandse Zee.
Het ongebruikelijke experiment wordt gecombineerd met een reizende tentoonstelling die het publiek op de 14 stopplaatsen de gelegenheid geeft meer te weten te komen over brandstofcelaandrijving en het gebruik van waterstof als brandstof. Voorts zullen specialisten van het GM-brandstofcelcentrum diverse lezingen geven over de huidige stand van zaken in het domein van de brandstofcel- en waterstoftechnologie. Afgezien van de start- en de aankomstplaats stopt het marathonvoertuig met zijn entourage ook in Oslo (Noorwegen), Göteborg (Zweden), Kopenhagen (Denemarken), Hamburg (Duitsland), Amsterdam (Nederland), Brussel (België), Londen (Engeland), Parijs (Frankrijk), het Opel-hoofdkwartier in Rüsselsheim (Duitsland), Zürich (Zwitserland), Salzburg (Oostenrijk), Turijn (Italië) en Madrid (Spanje).
Brandstofcel drijft elektromotor aan met waterstofenergie
De brandstofcel van de HydroGen3, in feite het hart van het marathonvoertuig, is een compacte, uiterst efficiënte krachtbron, die samen met de elektromotor en de bijbehorende aggregaten onder de motorkap vooraan is geplaatst. De 15 basisgroepen van onderdelen voor het aandrijfsysteem werden gecombineerd tot één enkele module. Gelijkaardig aan de transmissie van een conventionele verbrandingsmotor kunnen hierdoor de afzonderlijke elementen worden voorgemonteerd om vervolgens tijdens de zogeheten ”huwelijk” langs onder in het koetswerk te worden geplaatst en vastgeschroefd. Dankzij deze uitgekiende ”packaging” is er in het waterstofvoertuig, dat gebaseerd is op de Opel Zafira, plaats voor vijf passagiers en hun bagage. De door de FCA-specialisten van GM ontwikkelde brandstofcel maakt gebruik van vloeibare waterstof, opgeslagen in een boordtank, voor de productie van de elektrische energie waarmee de elektromotor wordt aangedreven, goed voor een maximaal vermogen van 60 kW/82 pk. De krachtbron levert een maximaal koppel van 215 Nm, waarmee zij het waterstofvoertuig bijna geruisloos van 0 naar 100 km/u jaagt in ongeveer 16 seconden en een topsnelheid haalt van 160 km/u.
De HydroGen3 wordt niet bestuurd door speciaal getrainde testpiloten, maar door journalisten en bekende personen uit gans Europa. Dr. Byron McCormick, Executive Director van GM Fuel Cell Activities, legt uit: ”De keuze van de bestuurders bewijst dat ons experiment in volkomen realistische omstandigheden wordt uitgevoerd. De resultaten van het rijden met de wagen in alledaagse omstandigheden vormen een belangrijke aanvulling van de bestaande tests. Tegelijk vormt dit evenement een perfecte illustratie van de vooruitgang die we constant boeken in de ontwikkeling van de waterstofauto.”
GM FCA is erin geslaagd de brandstofceltechnologie in een paar jaar tijd om te vormen van een theoretisch onderzoeksmodel in een bruikbaar systeem. De HydroGen3 met zijn compacte architectuur en zijn onweerlegbare prestaties is daar het beste bewijs van. Tot vandaag hebben een 20-tal waterstofprototypes in totaal 155.000 validatiekilometers afgelegd over de hele wereld. Zij hebben bovendien 132 verschillende testprogramma’s afgewerkt in alle denkbare klimatologische omstandigheden, onder meer wintertests bij
-15°C in de Zwitserse Alpen en een stadstest in de smog van het drukke stadsverkeer van Los Angeles. Daarnaast toeren verscheidene HydroGen3’s dagelijks rond in de Japanse metropool Tokio en de Amerikaanse hoofdstad Washington.
GM wil wagens met emissievrije technologie op de markt vanaf 2010
GM en Opel hebben tot nog toe meer dan een miljard dollar geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling. Hoewel het de bedoeling is om vanaf 2010 te starten met de verkoop van wagens die voorzien zijn van de emissievrije technologie, verklaart Larry Burns, GM Vice President van Research, Development & Planning: ”Pas als er een voldoende groot aantal van deze voertuigen rondrijdt, zullen de voordelen van de brandstofceltechnologie voor het milieu en de vrijwaring van onze beperkte fosiele-brandstofvoorraden gerealiseerd worden. Dat is des te belangrijker in het licht van de voorspelde stijging van het wereldwijde autobezit, waarbij het aantal voertuigen op de internationale wegen naar verwachting zal stijgen van 775 miljoen vandaag tot 1,1 miljard in 2020. Eén conditio sine qua non voor de doorbraak van de waterstofauto is dat we tegen de lancering moeten beschikken over een volledig net van waterstoftankstations.”
Wanneer de waterstofaandrijving klaar is voor de productielijn, zal ze een levensduur hebben van ongeveer 160.000 kilometer. De mensen van het ontwikkelingsteam proberen bovendien de aankoopkosten af te stemmen op die van de conventionele wagens. Ze mikken op een kostprijs van 50 dollar per kilowatt opgegeven vermogen – een cijfer dat vergelijkbaar is met dat van de aandrijfsystemen op basis van een verbrandingsmotor. Om die doelstellingen te halen, werken niet minder dan 600 wetenschappers en ingenieurs van het brandstofcelontwikkelingscentrum (opgericht door GM en Opel in 1997) aan diverse aspecten van het gemeenschappelijke brandstofcelprogramma op vijf verschillende locaties: Warren (Michigan), Torrance (Californië), Rochester (New York), Mainz-Kastel (Duitsland) en Tokio (Japan).
De ”Opel Fuel Cell Marathon – powered by GM” wordt gesteund door Linde AG en Shell Hydrogen B.V.
Meer inlichtingen over de ”Opel Fuel Cell Marathon − powered by GM” vindt u op www.marathon.gm.com.
Stopplaatsen en -data van de ”Opel Fuel Cell Marathon – powered by GM”:
Hammerfest (Noorwegen) 3 mei 2004
Oslo (Noorwegen) 7 mei 2004
Göteborg (Zweden) 10 mei 2004
Kopenhagen (Denemarken) 12 mei 2004
Hamburg (Duitsland) 14 mei 2004
Amsterdam (Nederland) 17 mei 2004
Brussel (België) 18 mei 2004
Londen (Engeland) 20/21 mei 2004
Parijs (Frankrijk) 24 mei 2004
Rüsselsheim / Darmstadt (Duitsland) 26 mei 2004
Zürich (Zwitserland) 28 mei 2004
Salzburg (Oostenrijk) 2 juni 2004
Turijn (Italië) 4 juni 2004
Zaragoza (Spanje) 7 juni 2004
Madrid (Spanje) 8 juni 2004
Lissabon (Portugal) 9 juni 2004
Cabo da Roca (Portugal) 11 juni 2004
Ontdek meer inzichten
Opel