Het motorengamma van de nieuwe Opel Grandland is diverser en tegelijkertijd beperkter dan ooit! Want hoewel je nu kan kiezen tussen mildhybride, plug-inhybride en volledig elektrisch, is de keuze beperkt voor wie niet wil stekkeren. Dan blijft enkel de Hybrid 136 pk over, een 1,2 liter-driecilinder benzinemotor, gekoppeld aan een kleine elektromotor in de transmissie voor een totaal van 100 kW (136 pk). Krachtigere benzinemotoren zijn er niet meer, en ook naar een diesel kan je fluiten. Gaan we ze missen?
Design Opel Grandland
Over het design van de Opel Grandland met benzinemotor kunnen we kort zijn: dat is vrijwel identiek aan dat van de elektrische versie! Het enige visuele verschil is te vinden ter hoogte van de neus, waar een tweede luchtinlaat zit net boven de nummerplaat om de verbrandingsmotor van frisse lucht te voorzien. Verder is de Grandland met uitlaat krek eender gebleven, met dus ook een identieke lengte van 4,65 m, een breedte van 1,91 m, een hoogte van 1,67 m en een wielbasis van 2,80 m.
En we moeten toegeven: visueel is de Grandland er wel best op vooruitgegaan. De vorige generatie maakte nooit echt een hypermoderne indruk, maar met dit nieuwe model liggen de kaarten volledig anders geschud. De strakke lijnen, frisse kleuren (waaronder de gratis lanceringskleur Impakt Copper) en vooral de knappe LED-verlichting rondom (met leuke effectjes bij het openen en sluiten van de wagen) doen de grootste SUV van Opel een pak meer opvallen in het straatbeeld.
Iets té strak en minimalistisch?
Aan boord zitten we met meer gemengde gevoelens. Hoewel alles solide in elkaar zit en er ook best wat slimme designdetails zitten verstopt in het interieur van de Opel Grandland, zoals het doorschijnende oplaadvak voor je smartphone in de middenconsole (Pixel Box), zien andere delen er dan weer erg goedkoop uit. De bovenkant van het dashboard is bijvoorbeeld bekleed met erg hard plastic. Je hebt de keuze tussen grijze stoffen zetels (met een nogal drukke mengeling van patronen) of zwart leer, maar de sfeer blijft steeds nogal somber.
Beleving Opel Grandland
Het goede nieuws is dat dit sombere interieur wel bijzonder praktisch voor de dag komt. Zowel voor- als achterin zit je comfortabel als (lange) volwassene, met zetels die een goede steun bieden en uitgebreid instelbaar zijn, ook als je niet kiest voor de elektrisch instelbare AGR-stoelen met massage. Er zijn heel wat opbergvakken voor al je losse spullen, met zelfs genoeg plaats in de deurpanelen voor grote flessen water, en de achterbank klapt in drie delen neer. De koffer is 550 tot 1.650 liter groot, en hoewel de laaddrempel nogal hoog is, is de bagageruimte wel erg praktisch vormgegeven.
Lange, smalle schermen in de Grandland
Natuurlijk heeft de digitalisering ook toegeslagen bij de nieuwe Opel Grandland. De bestuurder kijkt neer op een instrumentenpaneel van 10 inch, dat de meest essentiële informatie toont, maar tegelijk niet erg uitgebreid personaliseerbaar is. Optioneel is er nog een head-up display (als onderdeel van het Tech Plus-pack), dat je moet instellen via de schakelaar van de… zijspiegels. Daar moesten we even naar zoeken!
Tenslotte is het centrale scherm 10 tot 16 inch groot, maar laat je niet vangen door de cijfers: het aanraakscherm is vooral erg breed en kan dus verschillende functies naast elkaar weergeven, maar in de hoogte schieten er niet veel pixels over. Voor heel wat instellingen moet je dus een keer of twee swipen om te vinden wat je zoekt. Opel kiest voor een mix van fysiek en digitaal voor de nieuwe Grandland, met bijvoorbeeld wel nog echte schakelaars voor de temperatuur en ventilatie, maar voor de zetel- en stuurverwarming moet je via het scherm gaan. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, het grote scherm biedt ook ChatGPT-ondersteuning voor de spraakbesturing.