Yeelen Möller

6 FEB 2025

Test: Opel Grandland MHEV, is 136 pk genoeg?

Opels nieuwe vlaggenschip kan je in drie smaakjes van elektrificatie krijgen: mildhybride, plug-inhybride of volledig elektrisch. Is die eerste optie, een 1,2 liter-driecilinder van 136 pk, voldoende om de ruime Grandland in beweging te brengen?

{"fr":"Opel Grandland 2024 roulant sur route panoramique près de vignobles verdoyants.","nl":"Opel Grandland 2024 in beweging op een schilderachtige weg langs groene wijngaarden."}
{"fr":"Voiture SUV moderne devant skyline urbaine, bâtiments et ciel nuageux en arrière-plan.","nl":"Moderne SUV auto voor stedelijke skyline, gebouwen en bewolkte lucht op de achtergrond."}

"De Opel Grandland Hybrid 136 is niet bijzonder snel, maar wel zuinig, ruim, praktisch en betaalbaar. Een rationele keuze, dus."

Het motorengamma van de nieuwe Opel Grandland is diverser en tegelijkertijd beperkter dan ooit! Want hoewel je nu kan kiezen tussen mildhybride, plug-inhybride en volledig elektrisch, is de keuze beperkt voor wie niet wil stekkeren. Dan blijft enkel de Hybrid 136 pk over, een 1,2 liter-driecilinder benzinemotor, gekoppeld aan een kleine elektromotor in de transmissie voor een totaal van 100 kW (136 pk). Krachtigere benzinemotoren zijn er niet meer, en ook naar een diesel kan je fluiten. Gaan we ze missen?

Advertentie
Advertentie

Design

Over het design van de Opel Grandland met benzinemotor kunnen we kort zijn: dat is vrijwel identiek aan dat van de elektrische versie! Het enige visuele verschil is te vinden ter hoogte van de neus, waar een tweede luchtinlaat zit net boven de nummerplaat om de verbrandingsmotor van frisse lucht te voorzien. Verder is de Grandland met uitlaat krek eender gebleven, met dus ook een identieke lengte van 4,65 m, een breedte van 1,91 m, een hoogte van 1,67 m en een wielbasis van 2,80 m.

En we moeten toegeven: visueel is de Grandland er wel best op vooruitgegaan. De vorige generatie maakte nooit echt een hypermoderne indruk, maar met dit nieuwe model liggen de kaarten volledig anders geschud. De strakke lijnen, frisse kleuren (waaronder de gratis lanceringskleur Impakt Copper) en vooral de knappe LED-verlichting rondom (met leuke effectjes bij het openen en sluiten van de wagen) doen de grootste SUV van Opel een pak meer opvallen in het straatbeeld.

Iets té strak en minimalistisch?

Aan boord zitten we met meer gemengde gevoelens. Hoewel alles solide in elkaar zit en er ook best wat slimme designdetails zitten verstopt in het interieur van de Opel Grandland, zoals het doorschijnende oplaadvak voor je smartphone in de middenconsole (Pixel Box), zien andere delen er dan weer erg goedkoop uit. De bovenkant van het dashboard is bijvoorbeeld bekleed met erg hard plastic. Je hebt de keuze tussen grijze stoffen zetels (met een nogal drukke mengeling van patronen) of zwart leer, maar de sfeer blijft steeds nogal somber.

Beleving

Het goede nieuws is dat dit sombere interieur wel bijzonder praktisch voor de dag komt. Zowel voor- als achterin zit je comfortabel als (lange) volwassene, met zetels die een goede steun bieden en uitgebreid instelbaar zijn, ook als je niet kiest voor de elektrisch instelbare AGR-stoelen met massage. Er zijn heel wat opbergvakken voor al je losse spullen, met zelfs genoeg plaats in de deurpanelen voor grote flessen water, en de achterbank klapt in drie delen neer. De koffer is 550 tot 1.650 liter groot, en hoewel de laaddrempel nogal hoog is, is de bagageruimte wel erg praktisch vormgegeven.

Lange, smalle schermen in de Grandland

Natuurlijk heeft de digitalisering ook toegeslagen bij de nieuwe Opel Grandland. De bestuurder kijkt neer op een instrumentenpaneel van 10 inch, dat de meest essentiële informatie toont, maar tegelijk niet erg uitgebreid personaliseerbaar is. Optioneel is er nog een head-up display (als onderdeel van het Tech Plus-pack), dat je moet instellen via de schakelaar van de… zijspiegels. Daar moesten we even naar zoeken! 

Tenslotte is het centrale scherm 10 tot 16 inch groot, maar laat je niet vangen door de cijfers: het aanraakscherm is vooral erg breed en kan dus verschillende functies naast elkaar weergeven, maar in de hoogte schieten er niet veel pixels over. Voor heel wat instellingen moet je dus een keer of twee swipen om te vinden wat je zoekt. Opel kiest voor een mix van fysiek en digitaal voor de nieuwe Grandland, met bijvoorbeeld wel nog echte schakelaars voor de temperatuur en ventilatie, maar voor de zetel- en stuurverwarming moet je via het scherm gaan. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, het grote scherm biedt ook ChatGPT-ondersteuning voor de spraakbesturing.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

PureTech met elektrisch hulpje

Tot nu toe is de balans natuurlijk grotendeels gelijk aan die van de Opel Grandland Electric die we eind vorig jaar konden testen. Waar deze Grandland Hybrid het verschil maakt, is onder de motorkap. Daar schuilt de fameuze 1.2 PureTech-driecilinder turbobenzine van PSA/Stellantis, maar dan in zijn nieuwste vorm. Die ruilt zijn problematische gesmeerde distributieriem in voor een stevigere ketting, en laat zich elektrificeren dankzij een 6-traps robotbak met een ingebouwde elektromotor van 21 kW (28 pk) en 55 Nm. Gecombineerd levert deze mildhybride benzinemotor 100 kW (136 pk) en 230 Nm, goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 10,2 seconden en een topsnelheid van 202 km/u.

Wil je meer vermogen zonder te moeten opladen? Pech! Stellantis heeft geen krachtigere verbrandingsmotoren meer. De 1.6 PureTech wordt enkel nog gebruikt in de plug-inhybrides van de groep, de Grandland Plug-In Hybrid levert bijvoorbeeld 195 pk en kan tot 87 km volledig elektrisch rijden. Diesel is al helemaal geen optie meer.

Correcte prestaties

Hoe dit kleine driepittertje zich weert als krachtbron van een ruime gezins-SUV als de Opel Grandland? Wel… best goed, eigenlijk! Natuurlijk mag je geen eersteklas prestaties verwachten, maar zowel een stoplichtsprintje als een herneming gaan voldoende vlot. Het enige waar je rekening mee moet houden, is nogal wat motorlawaai als je de benzinemotor op zijn staart trapt. De gasrespons is correct en ook het samenspel tussen benzine en elektrisch is redelijk goed geregeld, zoals ook bij de plug-ins van Stellantis het geval is.

Bovendien doet de mildhybride combinatie zijn uiterste best om zo veel mogelijk terug te vallen op het elektrische gedeelte. Je kan er ook heel korte stukjes volledig elektrisch mee rijden, vooral bij lagere snelheden of tijdens manoeuvres, maar je merkt het vooral wanneer je het gas lost. Dan begint de elektromotor meteen te regenereren en worden de cijfers op het tellerscherm blauw, om aan te geven dat de benzinemotor in slaap is gevallen.

Laag verbruik!

En het resultaat mag er zijn: in gemengde omstandigheden en bij frisse temperaturen, haalden we een gemiddeld verbruik van precies 6 liter per 100 kilometer tijdens onze test. Een knap resultaat! Met de benzinetank van 55 liter is daarmee een autonomie van meer dan 900 km mogelijk. Roadtrips zijn dus geen enkel probleem, en dankzij de gladde stroomlijn en goede geluidsisolatie heerst er ook een aangename stilte aan boord.

Door zijn bescheiden motorisatie nodigt de Opel Grandland Hybrid 136 pk natuurlijk niet uit tot écht sportief rijden. Maar in de bochten blijft de koets mooi in balans zonder te beknibbelen op veercomfort. Het voordeel van zijn gebrek aan grote batterij, waardoor het leeggewicht beperkt blijft tot 1.600 kg. Merk wel op dat de kleine benzinemotor van de Grandland Hybrid maar 1.100 kg mag trekken. De plug-inhybride haalt 1.500 kg, de elektrische versies mogen tenslotte aanhangwagens tot 1.200 kg trekken.

 

Prijs

Hoeveel kost de Opel Grandland Hybrid 2025 in België?

De Opel Grandland ziet er hoogwaardiger uit dan ooit, maar zijn prijs blijft relatief bescheiden. De Grandland Hybrid Edition is er vanaf 33.490 euro, wat gewoon een mooie prijs is voor een ruime gezins-SUV, ondanks zijn kleine motor. De beter uitgeruste GS kost minstens 37.690 euro, ons testmodel met het Comfort Pack Plus van 2.100 euro (panoramadak, Focal-audiosysteem, elektrische achterklep, akoestisch glas) en het Tech Pack Plus van 1.700 euro (HUD, verwarmde voorruit, 360°-camera’s, semi-autonoom rijden) kwam uit op een totale prijs van 41.490 euro.

De concurrentie bestaat uit onder meer de Hyundai Tucson (vanaf 35.249 euro), de Volkswagen Tiguan (vanaf 38.790 euro) en de Peugeot 3008 uit eigen huis (vanaf 33.600 euro). De Grandland is wel iets groter en ruimer dan het gros van zijn rivalen.

 

Verdict

Nee, je hart zal niet meteen sneller slaan als je achter het stuur kruipt van de Opel Grandland Hybrid. Maar ondanks zijn bescheiden motor en prestaties krijg je wel een zuinige, ruime, comfortabele en goed uitgeruste SUV tegen een correcte prijs. Het is jammer dat er geen krachtigere motoren meer zijn zonder stekker, maar deze basismotor zal zeker volstaan voor de meeste mensen.

Advertentie
Advertentie