Met dit model wil Opel opnieuw de markt van de grote berline’s veroveren. Met zijn 4,83 m wil hij het publiek verleiden door zijn technologie en innoverend design. De Insignia heeft een dynamisch voorsteven, een eigen design van de achterlichten en een unieke laterale look.

Opel laat weten dat ze voor het interieur intensief gebruik hebben gemaakt van materialen van hoge kwaliteit. De rode binnenverlichting, dat Opel ook gaat invoeren op zijn toekomstige modellen, zorgt voor een unieke sfeer. De zetels kregen bijzondere aandacht om te kunnen beantwoorden aan de meest veeleisende normen wat ergonomie, comfort en veiligheid betreft.

Opel zal de Insignia ook uitrusten met directionele en adaptieve koplampen, AFL genaamd, van de laatste generatie. Dit systeem heeft niet minder dan negen instellingen om zich aan alle mogelijke omstandigheden aan te kunnen passen. Het AFL systeem maakt ook gebruik van nieuwe kruislichten dat veel minder gebruiken dan de traditionele systemen met halogeen lampen. Dit laat toe om de 6 gr/km CO2 uitstoot tot zo goed als 0 gr te herleiden.

De Insignia wordt standaard met twee of vierwielaandrijving geleverd. Voor het vierwiel aangedreven model kan de ophanging naar believen afgesteld worden. Dit systeem, de FlexRide, is in optie ook beschikbaar voor de tweewiel aangedreven modellen.

Wat de motorisaties betreft heeft Opel voor 7 verschillende versies geopteerd. Alle motoren voldoen aan de Euro 5 normen en zijn uitgerust met een automatische of handgeschakelde versnellingsbak, beiden met zes versnellingen. Het gamma benzinemotoren begint bij de viercilinder van 115 pk, en eindigt bij de V6 van 260 pk. De drie nieuwe 2,0 liter dieselmotoren, met directe injectie, ontwikkelen vermogens van 110 tot 160 pk. Later zal het Insignia gamma uitgebreid worden met een EcoFlex versie, een versie met uiterst lage CO2 uitstoot maar krachtige motoren.

Op 22 juli 2008 zal het Insignia gamma voorgesteld worden op het autosalon van Londen, en hij staat vanaf december bij de dealer.