De geschiedenis van de Forester gaat terug tot in 1997. Van SUV’s was er toen weinig of geen sprake. Met zijn boxermotor en zijn integrale aandrijving wist hij zich al snel een solide reputatie op te bouwen, al bezorgde het gebrek aan een dieselmotor hem een tweederangsrol in de verkoopcijfers. Maar daar zal verandering in komen, nu Subaru een excellente diesel in de rekken liggen heeft. Die wordt momenteel al in de Legacy gemonteerd, maar tegen het einde van dit jaar of ten laatste begin 2009 zullen alle modellen deze krachtige diesel in het vooronder krijgen.
Hoog gezeten
Ondertussen wordt de Forester nog eens opgefrist. Subaru beperkt zich echter niet tot een simpele facelift. Esthetisch gezien worden er geen revoluties ontketend, maar de koets oogt met zijn scherpe lijnen en zijn hi-techlichten toch heelwat moderner. De Forester groeit 7,5 cm in de lengte, 11 cm in de hoogte en wordt 4,5 cm breder. Ook de bodemvrijheid neemt met 1cm toe en bedraagt nu een stoere 21,5 cm. De wielbasis krijgt er zelfs 9 cm bij en dat alles heeft als resultaat dat de Forester een behoorlijk grote auto wordt. Vooral de achterpassagiers zullen dit in dank afnemen en ook het koffervolume bedraagt nu minstens 450 liter.
Nadat je je goed achter het stuur hebt genesteld valt dadelijk de hoge zitpositie op. Tegenover het vorige model zit je zowat 3 cm hoger, wat een goed overzicht over het verkeer garandeert, maar toch overheerst het “hoog op een troon”-gevoel, maar gelukkig is de stuurkolom in alle richtingen regelbaar. Misschien net iets te weinig, maar de goede aanzet is er al. De algemene afwerking van het interieur is goed, behalve dat de zetelbekleding wat fragiel lijkt. Op ons testexemplaar waren al enkele zitsporen zichtbaar.
Leve de Diesel
Naast een grotere beenruimte worden de achterpassagiers nu ook met een in de hellingshoek regelbare achterbank vertroeteld. De bestuurder zal zeker de snel en precies schakelende 5-versnellingsbak kunnen appreciëren en moest het terrein écht te zwaar worden, dan kan hij nog altijd op de standaard voorziene reductiebak beroep doen.
Tijdens actief rijden merk je wel dat de koets wat overhelt. Ondanks dat de bodemvrijheid toenam, wist Subaru toch het zwaartepunt te verlagen, maar vooral tijdens lastwissels worden koetswerkbewegingen niet genoeg in toom gehouden. Maar het is duidelijk dat Subauru zijn Forester geen enkele sportieve roeping toedicht. Temeer de 2.5 turbo uit lijsten werd geschrapt en, momenteel, enkel de atmosferische 2 liter overblijft. Met 150 pk en 196 Nm koppel doet die wel zijn uiterste best, maar we betwijfelen of hij het rijplezier van de diesel kan bieden. Voor 25.750 € mag je bij jou thuis een plaatsje voor je Forester zoeken.