Aan de buitenkant zul je de Insignia modeljaar 2012 niet herkennen, tenzij je toevallig op een exemplaar in de nieuwe donkerblauwe lak Luxor stoot of een velgenspecialist bent. Het nieuws zit onderhuids, onder meer onder de motorkap.
Daar ruimen de atmosferische 1.6 en 1.8 benzinemotoren plaats voor een nieuwe 1.4 turbo, dezelfde als in de Astra maar met een specifieke sturing voor de Insignia. Opels vlaggenschip is immers nog altijd een zware jongen: de berline weegt anderhalve ton.
Zachte 1.4 turbo
We kropen dan ook de nodige reserves achter het stuur van de Insignia 1.4 turbo. Van 140 pk en 200 Nm mag je uiteraard geen topprestaties verwachten, maar onze eerste indrukken waren positief. De viercilinder draait heel zacht en stil en is voor rustige bestuurders die weinig kilometers rijden zeker een goed alternatief voor de minder verfijnde dieselmotoren.
De standaard start-stopfunctie, elektrische stuurbekrachtiging, banden met lage rolweerstand en gestroomlijnde bodemplaat zorgen ervoor dat de 1.4 turbo niet te veel drinkt, zo’n 6,5 l/100 km gemiddeld (5,7 l/100 km op papier). Tegenover de even krachtige 1.8 die hij vervangt, is dat een mooie verbetering van circa 25 procent.
De 1.6 turbo (180 pk) en de 2.0 turbo (220 pk) maken ook nog altijd deel uit van het benzinegamma. Met één nieuwigheid: in combinatie met vierwielaandrijving, levert de 2.0 turbo voortaan 30 pk extra (250 pk). Daarom vindt de importeur het niet meer nodig om in België de 2.8 V6 turbo nog langer aan te bieden, die meer verbruikt en nauwelijks 10 pk meer vermogen heeft.
Snelle OPC
De 325 pk sterke OPC-variant van deze motor blijft – gelukkig voor de sportievelingen – wél. Sinds begin dit jaar is de OPC niet alleen leverbaar met een handgeschakelde, maar ook met een automatische zesversnellingsbak. Die verliest enkele tienden bij het sprinten, maar overtuigt met zijn zachte en vlotte werking. Zelf schakelen kan ook, dankzij peddels aan het stuurwiel. De OPC is natuurlijk iets harder afgeveerd dan de gewone Insignia, maar blijft comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik. Je moet er natuurlijk wel het verbruik bijnemen (een dikke 13 l/100 km tijdens onze test).
Minder CO2
Opels focus lag op de benzinemotoren, maar voor de Belgische markt zijn die niet zo belangrijk als de diesels. Bijna 95 procent van de Insignia’s rijdt rond met een 2.0 CDTi (110, 130 en 160 pk). Vooral de versie met 130 pk verkoopt goed, door zijn mix tussen vermogen en verbruik. Het verbruik en de CO2-uitstoot van alle dieselversies daalt trouwens door finetuning. De zuinigste van allemaal is de Ecoflex met 160 pk: 4,3 l/100 km en 115 g CO2/km.
Seconden tellen
Insignia-kopers blijken hun auto vrij goed uit te rusten: 50 procent heeft navigatie, 60 procent velgen van 18 tot 20 duim en 15 procent de (uitstekende) adaptieve ophanging Flexride. Modeljaar 2012 introduceert enkele nieuwigheden, zoals zwart nappaleder met cognackleurige stiksels.
De Opel Eye-camera kan nu ook de afstand tot de voorligger inschatten en weergeven in seconden. Dat is een primeur. Behalve ronde worden nu rechthoekige verkeersborden of zones met beperkte toegang voor het verkeer herkend. Forward Collision Alert waarschuwt de bestuurder als een botsing dreigt. Kortom, het ‘oog’ ziet alles wat scherper en is slimmer geworden.
Opel verbeterde tot slot de multimediasystemen. Kaartgegevens worden voortaan opgeslagen op een SD-kaart en via een USB-verbinding kun je bijkomende interessante locaties (POI) in het systeem steken. Het duurste systeem (Navi 900) heeft een logboek, waarin je al je privé- en werkverplaatsingen gescheiden kunt opslaan. Handig voor fleetwagens. Behalve de snelste en de kortste weg, toont de Insignia nu ook de zuinigste weg. Een minpunt blijft het grote aantal knoppen op de middenconsole.
Blijven evolueren
De vernieuwingen van de Insignia zijn hiermee nog niet helemaal afgerond. Een facelift is weliswaar nog niet voor meteen, maar volgend jaar wil Opel de veiligheidsuitrusting opnieuw verbeteren en is er een nieuwe dieselmotor gepland. De Insignia modeljaar 2012 is per direct te bestellen. De 1.4 turbo kost 26.350 euro, de diesels starten bij 26.000 euro.