François Piette

21 JAN 2010

Opel kondigt sluiting aan van fabriek in Antwerpen!

De vrees van de vakbonden en arbeiders was terecht. Opel heeft de sluiting van de fabriek in Antwerpen in 2010 aangekondigd. Een koude douche voor de 2.600 arbeiders en bedienden en hun familie. De fabriek zou in juni al definitief de deuren sluiten.
Op een bijzondere ondernemingsraad kondigde de directie het collectieve ontslag van 2.600 werknemers aan. “Wij begrijpen de impact van deze beslissing op onze werknemers en hun familie en leven met hen mee”, zei Nick Reilly, CEO van Opel. “Velen onder jullie werken al generaties lang bij ons en hebben uitstekend werk afgeleverd en uitstekend afgewerkte auto’s geproduceerd. De beslissing tot sluiting was niet gemakkelijk, maar het is spijtig genoeg het resultaat van de economische realiteit. Wij nemen deze beslissing om de toekomst van Opel en Vauxhall in hun geheel veilig te stellen.”

Crisis

Volgens GM zou de automarkt in West-Europa in 2010 met 1,5 miljoen stuks krimpen. In vergelijking met 2007 is dat een vermindering van niet minder dan dat 4 miljoen exemplaren. Dat recordjaar creëerde overcapaciteit in de hele sector. Als gevolg van deze overproductie moet Opel de capaciteit nu met 20 procent verminderen.

Nog meer banen op de tocht

Alle Opel/Vauxhall-fabrieken worden door de herstructurering getroffen door een vermindering van de productiecapaciteit, banen die sneuvelen of salarissen die beknot worden.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie