De Zafira OPC beleeft zijn wereldpremière op het Autosalon van Genève (1-11 maart). Hij wordt aangedreven door een 2,0-liter ECOTEC-turbomotor (141 kW / 192 pk) en is hiermee de snelste monovolume op de Europese markt. De auto accelereert in slechts 8,1 seconden vanuit stilstand tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 220 km/u. Toch verhinderen die uitstekende prestaties niet dat het gemiddelde verbruik van de Zafira OPC de 9,9 liter per 100 km (MVEG) niet overschrijdt en dat hij nu al aan de emissienorm Euro 4 voldoet die pas in 2005 van kracht wordt. Wanneer de Zafira OPC in de herfst van dit jaar op de markt komt, richt hij zich op bestuurders die op zoek zijn naar een zeldzame combinatie: een auto die een uitzonderlijk veelzijdig gebruik mogelijk maakt en tegelijk uitstekende prestaties biedt.
De motor met het blauwe OPC-logo (Opel Performance Center) op de cilinderkop is met zijn vier kleppen per cilinder een dynamische krachtbron die soepel in de toeren klimt. Het maximumkoppel van 250 Nm komt al vrij bij 1950 t/min, terwijl de maximumdruk van deze turbo 0,84 bar bedraagt. Net zoals de Astra Coupé Turbo is ook de Zafira OPC uitgerust met een geïntegreerd turbosysteem waarin het uitlaatspruitstuk, de behuizing van de turbolader en diverse andere onderdelen één module vormen.
Een team specialisten van het Opel Performance Center ontwikkelde de Zafira OPC in samenwerking met hun collega's van het International Technical Development Center (ITDC). De auto is de opvolger van de succesvolle Astra OPC (118 kW / 160 pk) waarvan 3.000 exemplaren gebouwd werden, die al snel hun weg vonden naar een beperkt publiek. Enerzijds bestond dit uit autoliefhebbers met een passie voor dynamisch rij-gedrag, anderzijds uit autocoureurs die in heel Europa met succes deelnamen aan de competitie voor toerwagens van 2,0 liter. Volker Strycek licht het concept toe: "De Zafira OPC is een bijzonder innovatieve interpretatie van onze filosofie om uitstekende prestaties te combineren met een hoge actieve veiligheid."