De Car-Pass is al sinds 2006 een verplicht document bij de verkoop van een tweedehandsauto. Verkoop je je auto, dan moet je die in een keuringscentrum laten keuren voor verkoop. Daar krijg je dan meteen ook je officiële Car-Pass mee.
Fraude sterk teruggedraaid
Sinds de invoering van de Car-Pass is het aantal fraudegevallen met teruggedraaide kilometerstanden gevoelig gedaald: in 2017 werd er nog met amper 0,21 procent van alle tweedehandsauto’s met uitgereikte Car-Passdocumenten geknoeid. Sinds eind 2016 wisselen ons land en Nederland kilometerstanden uit van auto’s die tussen beide landen verhandeld worden. Ook daar is het aantal fraudegevallen sindsdien sterk afgenomen, zegt de vzw Car-Pass.
Nieuwe informatie
Sinds 1 maart bevat je Car-Pass niet langer alleen de officiële kilometerstand van de auto, maar ook enkele andere gegevens. De euronorm bijvoorbeeld, die je laat zien in welke lage-emissiezones de auto nog binnen mag. Ook de CO2-uitstoot wordt voortaan mee opgenomen in de Car-Pass, samen met de gebruikte meetmethode: NEDC of WLTP. Zowel de euronorm als de CO2-uitstoot beïnvloeden de belastingen en taksen die je op een auto betaalt. Ten slotte vermeldt de Car-Pass of de auto na een ongeval nog opnieuw gekeurd moet worden.
Terugroepacties
In 2020 zal je Car-Pass nog meer informatie bevatten: het document geeft dan onder meer aan of de auto nog een officiële terugroepactie moet ondergaan die nog niet uitgevoerd is.
Promotiespot
Om de veranderingen in de kijker te zetten, heeft Car-Pass een geestig reclamefilmpje gelanceerd: