In januari rijdt de Dakar-karavaan door Argentinië, Chili en Bolivia. De meeste deelnemers kiezen voor vierwielaandrijving, maar de Peugeot 2008 DKR wordt alleen op de achterwielen aangedreven. Dat biedt volgens Peugeot enkele interessante voordelen, want het reglement voorziet een hele reeks compensaties voor wagens met tweewielaandrijving.
Technisch projectmanager Jean-Christophe Pallier legt uit: “Bij cross-countryrally’s mogen auto’s met twee aangedreven veel lichter zijn dan 4x4’s. Ze mogen ook grotere wielen gebruiken, wat een voordeel is gezien de vele valkuilen in dit soort terrein. Bovendien kunnen we op die manier de overhang vooraan zo kort mogelijk houden. De 2008 DKR kan bijna een verticale muur beklimmen! En dat is niet alles. Door zijn langere veerweg (460 mm tegenover 250 mm) rijdt hij gemakkelijker over duinen of oneffen grond. Dat is een cruciale troef in een evenement zoals de Dakar.”
Nog een voordeel van de grotere wielen, is dat de bestuurder vanuit het interieur de bandendruk kan aanpassen. Dat levert ongetwijfeld tijdswinst op in de duinen.
Om die voordelen ten volle te benutten, moesten de ingenieurs van Peugeot de auto zo compact mogelijk houden. De 2008 DKR werd gebaseerd op de kleine cross-over van het merk (alleen aangedreven op de voorwielen) en is maar 4.099 mm lang. “Alle vitale elementen inpassen in zo’n kleine ruimte, heeft ons wel hoofdpijn bezorgd”, geeft Pallier toe. Centraal achterin ligt een drieliter V6 biturbodiesel met 340 pk en 800 Nm. Hiermee kan de 2008 DKR voor een primeur zorgen: het zou de eerste diesel met tweewielaandrijving zijn die de Dakar wint.