De Turbo 16 (of T16), gebaseerd op de vormen van de Peugeot 205, werd onthuld in 1983. Een sportwagen gemaakt voor de racerij, waar hij onder meer het wereldkampioenschap rally won in 1985 en 1986, maar waarvan er ook een burgerlijke versie werd gemaakt om homologatieredenen, met slechts 200 verkochte exemplaren. De rallywagen had een viercilinder van 1.800 cc, met vermogens die varieerden van 365 tot meer dan 700 pk! Voor de straatversie moesten klanten het doen met 200 pk, wat al niet slecht was gezien het lage gewicht van het model (1.145 kilo!). In beide gevallen had het Franse sportwagentje vierwielaandrijving, wat hem een uitstekende tractie bezorgde.
Een van deze 200 exemplaren, gebouwd in 1984, is net geveild aan de andere kant van het Kanaal. Het model bracht maar liefst 227.000 Britse pond op, wat overeenkomt met zo'n 266.000 euro! Opnieuw een bevestiging van de grote vraag naar 'youngtimers', en dan vooral de meest sportieve modellen zoals de Peugeot 205 GTi of de Renault Clio Williams. Als ze niet te veel kilometers op de teller hebben staan, is het niet ongebruikelijk dat deze modellen bedragen van zo'n 50.000 euro opbrengen!
Minder dan 20.000 km
Het exemplaar dat net is verkocht op een veiling in Silverstone, draagt chassisnummer 176. Hij heeft in de loop der jaren maar weinig kilometers afgelegd, met slechts 16.000 km op de teller. Net als zijn 199 tegenhangers heeft het model maar weinig gemeen met de stadsauto waarmee hij zijn naam en zijn looks deelt. Enkel de voorruit, koplampen en deuren zijn identiek. Alle andere panelen zijn op maat gemaakt om hem een veel gespierdere en indrukwekkendere look te geven. Een look die ook vandaag nog tot de verbeelding spreekt!