Je had het misschien al gemerkt, maar het huidige Fiat-gamma begint al wat ouder te worden. Enkel de elektrische 500e en de nieuwe 600(e) zijn nog enigszins recent, maar voor de rest zijn het modellen die al een aantal jaar op de markt zijn: de Panda (2011), Tipo (2015), 500X (2014) en natuurlijk de 500 (2007!). Dat is nog niet meteen een probleem, want het Italiaanse merk verkocht vorig jaar nog 1,3 miljoen wagens en opereert voornamelijk in de lagere budgetklasses, waar de leeftijd minder een rol speelt. Maar om Fiat ook in de nabije toekomst hip te houden, heeft het merk nu zijn strategie uit de doeken gedaan aan de hand van vijf conceptcars.

City Car: betaalbare EV voor 2024

Alle vijf concepts zijn gemaakt op hetzelfde platform, dat wereldwijd ingezet zal worden, waarbij de aankleding zal verschillen volgens de lokale markten. De eerste productieversie komt al in juli 2024, waarna er elk jaar een nieuw model wordt gelanceerd tot in 2027. Om te beginnen is er de City Car, die stijlelementen leent van de originele Panda uit de jaren ’80, maar iets groter is dan het huidige model. Dit wordt normaal gesproken de goedkope EV van Fiat, als evenknie van de Citroën ë-C3, met een vanafprijs van minder dan 25.000 euro en een focus op duurzame materialen.

Pick-Up ook naar Europa?

De Pick-Up-conceptcar is minder relevant voor ons en is vooral bedoeld voor Latijns-Amerika, waar Fiat marktleider is met zijn compacte Toro- en Strada-pick-ups. Al denkt Fiat dit succes ook in Europa te kunnen evenaren met deze compacte pick-up voor een avontuurlijk ‘lifestyle’ publiek. De Fastback zou je kunnen zien als de opvolger van de Tipo, met een gestroomlijnde look, maar ook met SUV-elementen om hem populairder te maken dan de traditionele berline die we nu kennen. 

Fastback en Camper

De SUV wordt dan weer omschreven als een ‘Giga-Panda’, bedoeld voor gezinsgebruik en met een focus op veiligheid, modulariteit en design. Er is een sterke visuele link met de Fastback van hierboven, maar dan met een meer traditionele achterklep. En tenslotte is er nog de Camper, die een graantje wil meepikken van het populaire campervansegment, maar dan met een retrodesign en een vrij compact formaat.

Het valt nog te bezien hoe deze conceptcars er zullen uitzien wanneer ze uiteindelijk op de markt komen, maar Fiat belooft nog steeds de keuze te laten tussen verbrandingsmotoren, hybrides en EV’s, met ook nog een betaalbare instapprijs volgens de leuze ‘Er mag geen functionaliteit zijn zonder fun’. We kijken alvast uit naar juli 2024, wanneer Fiat zijn 125ste verjaardag viert met zijn eerste nieuwe model van deze strategie!