François Piette

22 OKT 2013

luxe in trainingspak

“Goede manieren en slechte zeden: grote burgerij”, zei Françoise Chandernagor. Heeft de 208, de burgerlijke telg van de Peugeot-familie, lichte zeden door ook als GTi te verschijnen? Laten we bekijken of zijn sportiviteit geen afbreuk doet aan zijn goede manieren.

Kinderdroom

Als kind was ik helemaal gek van een zwarte 205 GTi. Hij was eigendom van een bejaarde heer die in dezelfde straat woonde als mijn ouders. Van de rode accenten tot de lichtmetalen velgen en het interieur dat elegant rood en zwart combineerde: hij vertegenwoordigde voor mij het summum. De jaren gingen voorbij maar Peugeot heeft de mythe nu weer uit het museum gehaald. De 208 GTi trekt de nostalgische kaart om jongens van de jaren tachtig, zoals ik, te verleiden. Net als het origineel is de 208 GTi alleen beschikbaar met drie deuren en een handgeschakelde versnellingsbak. Er stroomt nog altijd benzine door de aderen …

Niet te missen signalen

Deze 208 GTi heeft trotse allures. Het kleine GTi-logo in chroom, de specifieke velgen, de rode biesjes: alle versieringen zijn aanwezig. Ook het interieur is charmant: een klein lederen stuurwiel, zowat overal rode stiksels, lederen inzetstukken in het instrumentenbord, een versnellingspook en pedalen uit aluminium, … Ik weet niet wat jij ervan denkt, maar ik ben overtuigd. Vooral omdat, in tegenstelling tot rivalen als de Fiesta ST en Clio RS, de afwerking hier wel op de afspraak is. Op enkele details na, weliswaar.

Ongewone rijpositie

Zodra ik achter het stuur zit, vloek ik alweer op de nieuwe rijpositie van het merk: het stuur bevindt zich bijna tussen mijn knieën. Dat het stuurwiel klein is, vormt geen probleem, maar dat het zo laag geplaatst wordt is daarentegen wel problematisch. De instrumenten staan ofwel precies in jouw gezichtsveld … ofwel worden ze verborgen achter het stuur, naargelang jouw lichaamsgrootte en rijpositie.  

Sleutel omdraaien

We draaien de sleutel om en wekken de motor tot leven. Het gaat om de bekende 1.6 THP, in zijn versie met 200 pk. Het klinkt niet bepaald overdonderend. Het geluid stelt teleur: saai en inspiratieloos. We geven een dot gas om de motor te horen. Neen, het klinkt niet opwindend.

Daar is een reden voor: de smalle motorruimte verplichtte de ingenieurs om een ‘resonator’ te gebruiken die de uitlaatgeluiden versterkt. Ze verfijnden wel de uitlaat maar er is niets aan te doen: de 208 GTi blijft ingetogen tegenover de Fiesta ST en de explosies van de Clio RS.

Goede manieren

De goede manieren gaan zeker niet verloren. Een uitstapje in de stad onthult dat de 208 GTi even comfortabel en ontspannen rijdt als zijn dieselbroertjes. De stille motor, de zachte ophanging, de uitstekende JBL-geluidsinstallatie: niets verstoort het welzijn. Misschien is zelfs allemaal een beetje te rustig.

Rebels

We zoeken een typischer GTi-traject om te zien of deze schoonheid ook inhoud heeft. We vloeren het gaspedaal: de vier cilinders gaan hoog in de toeren en blijken in uitstekende gezondheid te verkeren. De ietwat stroeve versnellingsbak lijkt het snelle schakelen niet echt te appreciëren. Er komt een lange en snelle bocht in zicht: ik houd een beetje in, stuur de neus in en vloer het gaspedaal weer. De 208 geeft geen krimp, volgt het traject en valt meteen de volgende rechte lijn aan.

Niet speels?                 

Opgelet, nu volgt een scherpe bocht: ik ga op de rem staan en de auto vertraagt voldoende. In een droge beweging mik ik de voortrein naar de koord, nog steeds al remmend. Ik verwacht dat de achtertrein zal uitbreken, maar er gebeurt niets. Die kleeft aan het asfalt en volgt rustig.

In de volgende bocht licht ik even het gaspedaal in het midden van de bocht om te zien hoe hij reageert en de achterkant blijft in het spoor. Zonder meer. Helemaal niet gek of speels dus. De 208 GTi heeft niet het speelse temperament van een Clio RS of een Fiesta ST. Maar qua doeltreffendheid is hij meesterlijk.

Gaat hard

Ook op een hobbelige weg blijft de 208 GTi onverstoorbaar. Belgische wegen? Daar moet je geen schrik voor hebben. Niet alleen behoudt de ophanging voortdurend contact tussen de wielen en de weg, maar bovendien is het comfort verzekerd. Op dat punt kan de Fiesta ST nog wat leren.

Na heel wat bochten en enkele dagen in zijn gezelschap, weten we de 208 GTi naar waarde te schatten. Hij is misschien niet de leukste om te besturen, maar zijn veelzijdigheid en nauwkeurigheid maken hij gemakkelijk hanteerbaar voor iedereen. En geloof me maar: hij gaat hard. Zeer hard, ook al kwispelt hij niet met zijn staart.

Prijs

Met een prijs van 23.535 euro bevindt de 208 GTi zich tussen de zeer goedkope Fiesta ST en de dure Clio RS. Dat bedrag omvat de snelheidsregelaar en –begrenzer, de automatische klimaatregeling, de lichtmetalen 17-duimsvelgen, de verwarmde zijspiegels, enzovoort.

Het verbruik blijft onder 8 l/100 km. Erg redelijk, goed voor een CO2-uitstoot van 139 g/km volgens Peugeot.

Conclusie

Er vloeide al veel inkt over deze 208 GTi. De meeste collega’s betreuren zijn rustige karakter, vooral in vergelijking met zijn pittige rivalen en zijn voorvader, de 205 GTi. Ik blijf overtuigd dat de 208 GTi een uitstekende bommetje is, helemaal mee met zijn tijd. Verbonden dankzij de tablet, comfortabel in gebruik en goed genoeg afgewerkt voor mevrouw. Hij blijkt ook heel snel als bochten zich aandienen. Hier geen fantasietjes of overstuurde temperament, maar de doeltreffendheid is er wel. Ongeacht het weer, de staat van het wegdek of de vaardigheden van de bestuurder. In dagelijks gebruik trekt de 208 GTi zich goed uit de slag. Je rijdt immers niet altijd specials van een rally, op een verkeersvrij parcours.

Advertentie
Advertentie
Advertentie