Mercedes presenteert begin volgend jaar de nieuwe C-Klasse en licht nu al een tipje van de sluier. De eerste foto’s van het interieur beloven heel wat goeds.
De volledig hertekende middenconsole en het centrale, vrijstaande scherm vallen meteen op. De bediening van de voornaamste instrumenten gebeurt nu met een touchpad tussen de voorzetels: net als bij een smartphone bedien je alles met de vingers. De gebruiker ‘voelt’ ook wat hij doet door haptische feedback.
Behalve het centrale scherm heeft de nieuwe C-Klasse een head-upscherm, een virtueel beeld dat boven de motorkap lijkt te zweven, zo’n twee meter voor de bestuurder. Die kan onder meer huidige snelheid, de snelheidsbeperking en instructies van de navigatie aflezen.
Het navigatiesysteem helpt de automatische klimaatregeling, die de lucht automatisch laat recirculeren als je in een tunnel rijdt. En net als in de nieuwe S-Klasse worden lekkere geurtjes verspreid in het interieur van de nieuwe C-Klasse.
Veel technische details geeft Mercedes nog niet prijs, behalve dat de C-Klasse onder meer dankzij zijn aluminium hybridestructuur zo’n 100 kg minder weegt dan het huidige model. Om een kloof te slaan met de CLA, wordt de nieuwe C-Klasse nochtans een pak langer.