Automobielfederatie Febiac wil een slimme kilometerheffing invoeren, maar op voorwaarde dat de belastingen meer verschuiven van bezit naar gebruik. Ook zou de overheid thuiswerk moeten stimuleren.
Dat er iets schort aan de mobiliteit in België is duidelijk. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) schat de kosten van de files en ongevallen op 1 à 2 procent van ons bbp. Die kosten zullen steeds zwaarder wegen op de maatschappij en kunnen oplopen tot 6 miljard euro tegen 2020.
Ook de cijfers van de inkomsten uit mobiliteitsfiscaliteit zijn opmerkelijk. Van de 12 miljard euro uit 2010 kwam meer dan de helft uit belastingen op het bezit. Slechts 6 miljard euro werd opnieuw geïnvesteerd in mobiliteit: 5 miljard euro in het openbaar vervoer (goed voor 10 procent van de mobiliteit) en 1 miljard euro in het wegennet (goed voor 90 procent van de mobiliteit).
Kilometerheffing
“De groeiende immobiliteit wordt de grootste uitdaging voor de automobielindustrie in de komende jaren”, zegt Thierry van Kan, voorzitter van Febiac. De auto- en tweewielfederatie lanceert daarom een plan met een hele reeks maatregelen om de mobiliteit vlot te trekken. PwC onderzocht de voorstellen op hun haalbaarheid.
Vooral een kilometerheffing is volgens Febiac een goede hefboom voor een gedragsverandering. “Met het oog op een betere mobiliteit is het best oké om de gebruiker mee te laten betalen. Alleen is het belangrijk dat de kostprijs van een kilometerheffing voor de gebruiker de reeds bestaande belastingen zoals de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting vervangt”, zegt Luc Bontemps, CEO van Febiac.
“Wie minder, zuiniger, milieuvriendelijker en buiten de spits rijdt, zal minder betalen. Maar de belasting op het gebruik moet wel ten goede komen van de gebruiker, zowel via de opwaardering van de wegeninfrastructuur als door de bekostiging van volwaardige en milieuvriendelijke alternatieven. Alleen op die manier creëer je een draagvlak voor de invoering van rekeningrijden”, aldus Bontemps.
Mobility 6-pack
Concreet schuift Febiac zes maatregelen naar voren, die “onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en alleen als geheel een positieve impact zullen hebben op de mobiliteit”.
1. Vervang de bestaande mobiliteitsbelastingen door een variabel kilometertarief in functie van de tijd en de verplaatsing, het inkomen (met sociale correctie) en de milieuvriendelijkheid van het voertuig.
2. Besteed een vast deel van de parkeeropbrengsten om de parkeerinfrastructuur te verbeteren, vooral rond de stad.
3. Geef de laagste inkomens een mobiliteitsbudget van de overheid en verruim hun vervoerkeuze.
4. Verruim de mobiliteitsopties voor werkgevers en werknemers, onder meer door de mobiliteitsuitgaven vrij te stellen van sociale en fiscale bijdragen.
5. Stimuleer thuiswerk door een korting op de werkgeversbijdrage.
6. Maak de aankoop en het gebruik van milieuvriendelijke voertuigen aantrekkelijker.