Het gebeurt niet elke dag dat een grote constructeur zijn bestseller vernieuwt. De 205, 206 en 207 vormden het commerciële hart van het merk, zoals croissants voor een bakkerij. Er rust dan ook een zware last op de schouders van de 208, temeer daar de financiële toestand van de groep niet geweldig oogt.
Geen eenvoudige evolutie
De 208 is zeker geen lichtjes vermomde 207 die een beetje hertekend werd. De ontwerpers vertrokken deze keer van een wit blad. Bijna alles werd opnieuw bedacht. Het resultaat zie je op deze eerste foto's. De lijnen zijn minder agressief dan in het verleden, maar daarom niet minder gedurfd. Integendeel zelfs. Zelfde vaststelling in het interieur, dat beschikt over hooggeplaatste instrumenten, een groot aanraakscherm en een stuur met kleine diameter. Om te beginnen biedt Peugeot een drie- en vijfdeurs aan.
Lichter, korter, lager
Van de 205 tot de 207 werden de compacte auto's met leeuwenlogo alsmaar langer, breder en zwaarder. Deze keer zet Peugeot een stap terug: de 208 is 7 cm korter, 1 cm lager en vooral gemiddeld 110 kg lichter. Het instapmodel zou maar 975 kg wegen! Schrik dat je als sardientjes in een blik zult zitten? Volgens Peugeot nam de interieurruimte en het koffervolume toe.
e-HDi voor iedereen
Peugeot zet zwaar in op zijn nieuwe e-HDi-systeem in de dieselversies, het zogeheten microhybridesysteem met start-stopfunctie. Dat werpt zijn vruchten af qua CO2-uitstoot, die varieert van 87 tot 99 g/km. De zuinigste motor verbruikt gemiddeld maar 3,4 l/100 km.
Het benzinegamma van de 208 krijgt een nieuwe motor. Eindelijk wordt de langverwachte nieuwe driecilinder onthuld. Hij komt met twee cilinderinhouden (1.0 en 1.2 VTi) en belooft een minimale CO2-uitstoot van 99 g/km.
Om zijn groen imago kracht bij te zetten, doet de 208 een beroep op 25 procent materialen die gerecycleerd zijn of van natuurlijke oorsprong zijn.