Rallykampioen Sébastien Loeb neemt op 30 juni deel aan de bekende klimrace van Pikes Peak in Colorado. Peugeot bouwde hiervoor een 208 met maar liefst 875 pk, omgerekend één paard voor elke kilogram.
“Jouw verbeelding is de enige beperking als je een wagen voor Pikes Peak mag ontwerpen”, zegt Jean-Christophe Pallier, de ingenieur van Peugeot Sport die verantwoordelijk was voor 208 T16 Pikes Peak. “Deze auto ontwerpen gaf veel voldoening, al moesten we wel rekening houden met een strak tijdschema.”
Een racewagen bouwen voor de bekende klimrace is een uitdaging door de grote hoogteverschillen en ijlere lucht. “Bij een atmosferische motor verlies je één procent van het beschikbare vermogen telkens je honderd meter klimt”, verklaart Bruno Famin, directeur van Peugeot Sport. Een belangrijke factor dus, als je weet dat de race start op een hoogte van 2.865 meter en eindigt op 4.301 meter. De motoren verliezen tot dertig procent van hun kracht.
Vandaar dat Peugeot in de 208 T16 Pikes Peak koos voor een dikke 3.2 V6 biturbobenzine die 875 paarden op de vier wielen loslaat. Meer zelfs dan een formule 1. Na 1,8 seconden haalt de 208 T16 Pikes Peak 100 km/u. Deze racewagen heeft door zijn buizenframe en zijn koetswerk van koolstofvezel met een aeropakket nog maar weinig te zien met de 208 van jouw buurman.