Een 3008 Hybrid4 onderscheiden van een gewone 3008 is moeilijk. Aan de buitenkant zal een zeer geoefend oog behalve het logo het iets bredere spoor achteraan opmerken. Dat detail verraadt de inplanting van een achteras met elektromotor en bijhorende apparatuur (omvormer). Dat is het huzarenstukje van de Franse ingenieurs, die niet alleen gekozen hebben voor een dieselblok voorin (een première voor een hybride) maar achterin een elektromotor hebben ingebouwd.
De redenen voor die keuze zijn vooral industrieel. Enerzijds moet de verbrandingsmotor van het originele model niet veranderen, anderzijds kan de achterste module gemakkelijk gemonteerd worden in andere modellen (Peugeot 508 en 508 RXH, Citroën C5 en DS5).
Even moduleerbaar
Deze oplossing heeft ook praktische voordelen. De motoren vooraan en achteraan werken samen of afzonderlijk zonder enige mechanische verbinding. De dieselmotor trekt de voorwielen, de elektromotor duwt de achterwielen. Er dringt dus geen enkele brug binnen in het interieur en de modulariteit van de auto blijft intact.
De batterijen liggen onder de koffervloer. Ze zijn van het type nickel-metaalhybride. Lithiumbatterijen vielen niet te rechtvaardigen door hun hogere kost en omdat de 3008 Hybrid4 geen plug-inhybride is die een grote autonomie nodig heeft. Er is immers een verbrandingsmotor om de batterij op te laden.
In alle zachtheid
De dieselhybride van Peugeot gebruikt een parallel systeem. Concreet wil dat zeggen dat de auto 100 procent op de verbrandingsmotor kan rijden (hier een diesel), 100 procent elektrisch of met beide motoren samen.
Eens de contactsleutel is omgedraaid, heerst stilte. Ongeacht de gekozen rijmodus (er zijn er vier), vertrekt de auto altijd elektrisch. We beginnen onze test in de modus Auto. De elektronica optimaliseert automatisch het gebruik van de twee motoren: voorwielaandrijving met de diesel, vierwielaandrijving of elektrische achterwielaandrijving. De overgang tussen de twee is bijna onmerkbaar en zodra je je voet van het gaspedaal licht, wordt de batterij herladen.
Het start-stopsysteem is uiteraard standaard, maar de grootste verrassing komt van de transmissie. De 3008 Hybrid4 gebruikt de gerobotiseerde zesversnellingsbak van PSA, die gekenmerkt wordt door horten en stoten en koppelonderbrekingen bij het schakelen. Dankzij de elektromotor werkt hij veel vlotter, waardoor de auto aangenamer rijdt.
Grote kloof
De 3008 kan overschakelen op volledig elektrische aandrijving over een korte afstand, op voorwaarde dat de batterijen de helft opgeladen zijn en dat de snelheid onder 60 km/u blijft. Het enige wat je moet doen, is de knop op de centrale console in ZEV-stand plaatsen. Als je niet te hard op het gaspedaal duwt komt de dieselmotor niet tussen voor drie tot vier kilometer. In de Sport-modus kun je dan weer het volle vermogen van de twee motoren benutten: 163 pk van de 2.0 HDI en 37 pk van de elektromotor. Je kunt dus rekenen op 200 pk en 450 Nm, waarmee de 3008 Hybrid4 0 tot 100 km/u haalt in 8,5 seconden. Dan mag je wel vaarwel zeggen aan het lage verbruik.
Geschikt voor de sneeuw
De laatste modus verplicht de twee motoren om samen te werken voor een betere grip. De auto wordt dus op alle wielen aangedreven. Tot 40 procent van het koppel gaat naar de achtertrein bij zeer lage snelheden, waardoor je uit een modderstrook geraakt en met de vingers in de neus over sneeuw rijdt. Als de batterijen die de elektromotor voeden leeg zijn, neemt de alternator-startmotor van het start-stopsysteem de taak over. Zijn 8 kW volstaat om vierwielaandrijving te verzekeren in moeilijke situaties (vertrekken op gladde ondergrond).
Kan beter
Door voor zijn dieselhybride een grote verbrandingsmotor te gebruiken, wilde Peugeot het rijplezier verbeteren. Tijdens onze test verbruikten we gemiddeld 5,4 l/100 km, wat zonder meer goed is. Met de 1.6 HDI zou het resultaat nog veel beter zijn, mits enkele toegevingen qua prestaties. De 3008 Hybrid4 kost 34.980 euro.