Motorisaties

Beginnen we met de benzine. Hij is het resultaat van een samenwerking tussen Peugeot en BMW, maar het lijkt erop dat hij al wat gedemodeerd is en voorbijgestoken wordt door enkele kleinere (meestal 1.4) en geblazen motoren. Deze leveren een vermogen dat minstens op gelijke hoogte ligt, maar daarbij een veel hoger koppel. Toch puurt de constructeur meer dan behoorlijke prestaties uit de motor. 120 pk en 160 Nm zijn uitstekende specifieke waardes. Met een manuele 5-bak of een 4-*bak automaat aan de krukas zijn de prestaties dan ook meer dan behoorlijk. De kilometer met stilstaande start wordt na 32,2 seconden overschreden en als topsnelheid haalt hij 195 kmh.

Goede waarden dus, die gevoelsmatig niet zo ervaren worden. Tegenwoordig zijn we zo verwend door diesels met het koppel van een vrachtwagen, dat de 1.6 benzine wat slapjes overkomt. Nochtans is de koppelkromme mooi vlak en is de gebruiksmarge erg ruim. En toch komt hij nog wat tekort om de 1.3 ton vlot vooruit te jagen. Tijdens inhaalmanoeuvres kan je dus beter naar de versnellingspook grijpen en de naald van de toerenteller naar de rode zone duwen.. Dat aanvaardt de motor zonder veel morren en hij laat daarbij zelfs een redelijk zware stem horen. Sympathiek. De vijf-bak zou echter beter naar de prullenmand verwezen worden, zo zeer verknoeit zijn bediening het rijplezier. En een zesde versnelling zou het verbruik op de autosnelweg nog doen dalen. Geven we tenslotte nog mee dat onze testversie wat onregelmatig draaide, bij erg lage toeren.

Tijd voor de diesel dus. Onder de kap vinden we de gekende 1.6 HDi met 110 pk en 240 Nm (260 met overboost) terug. Met een top van 190 kmh en de kilometer met stilstaande start in 32.9 seconden liggen zijn prestaties erg dicht bij die van zijn benzinebroer. Maar het rijplezier is heel stuk hoger. Tja, het oude verhaal van koppel tegenover puur vermogen. Met een diesel kan je makkelijk vanuit de lage toeren accelereren en kan je dus langer in dezelfde versnelling blijven. Voor een 1.6 komt deze motor trouwens erg krachtig voor de dag, zeker onder de kap van een vrij zware auto als de 308. Hoewel onze testwagen nog met een 5-bak was uitgerust, wordt deze motorisatie nu in serie met een 6-bak geleverd.

Beide motoren lopen erg stil, met natuurlijk een lichte voorsprong voor de benzinemotor, die wat geraffineerder klinkt. Bij de verbruiksmetingen neemt de diesel het voortouw weer over. Ons gemiddelde van 6,3 l per 100 zal met de 6-bak nog wat kunnen zakken. Zijn benzinebroer bleef met 7,5 l/100km erg correct. En als je vooral over vrije banen kan rijden en de neerwaartse beweging van de rechtervoet wat meer kan beheersen, kan het nog beter. Stadsverkeer en een zware rechtervoet laten het verbruik echter snel tot 10 liter stijgen. Voor de dieselversie werd de CO2-uitstoot door Peugeot op 129 gr/km gemeten, terwijl je in de benzineversie159 gr/km de lucht induwt.

Comfort en wegligging

Tegenover de 307 verliest de 308 een beetje aan filtering en comfort. Niets om van achterover te vallen uiteraard, maar met de ogen dicht herken je toch wat Duitse stevigheid, in plaats van een boterzachte fransman. Maar op het gebied van wegligging geeft de 308 niets toe, integendeel zelfs. Hij stuurt scherp en precies en is zowat de referentie in zijn segment. De stuurinrichting is erg geslaagd en beveelt een uitstekende voortrein. Dit is klasse, het betere Peugeotwerk. En dan nog eens gedoteerd met uitstekende en erg bijtende remmen.

Aan boord kan je het ruime interieur enkel loven, terwijl de afwerkingskwalitiet nog eens gestegen is. Wat betekent dat de 308 nu op het niveau van zijn Duitse rivalen zit. Van de praktische kant gezien vallen de talrijke en goed uitgedachte bergruimtes op. De bagageruimte is erg groot, maar de laaddrempel mocht best wat lager zijn.


Prijzen en uitrusting

De 1.6 HDi kan enkel in de Premiumversie geleverd worden. Standaard wordt dei van een Partikelfilter voorzien, terwijl de uitrusting behoorlijk rijkelijk is. Boordcomputer, vier elektrische ramen, automatische lichten en een lederen stuur staan er sowieso op. Maar ook mistlichten, een regensensor, automatische klima met twee zones en een radio met CD/MP3 zijn van de partij. In optie kan je hieraan voor 600 € ESP toevoegen of voor 1800 € het lederpack en voor 400 € metaalkleur. En dat alles start bij een basisprijs van 22.350 €.

De benzineversie kan je ook met een lager uitrustingsniveau verkrijgen. In de Comfort Pack kost de 308 je 18.650 euro’s en dan horen airco, boordcomputer en radio-CD-MP3 met bediening aan het stuur al tot de uitrusting.

Conclusie

De benzineversie rijdt behoorlijk vlot, maar komt toch wat punch tekort bij lage en middelhoge toerentallen. De koppelrijke en erg sobere 1.6 HDI is dan ook het meest homogene model van het gamma. De 308 rijdt erg fijn, is uitstekend afgewerkt, ruim en goed uitgerust. We kunnen niet echt zeggen wie dit “winnende nummer” zou kunnen overnemen.