Stijl
De 308 herken je onmiddellijk als een Peugeot. Zijn agressieve, stoere snoet staat enigszins in contrast met het wat elegantere achterwerk. De meningen over mooi of lelijk zijn verdeeld, maar wat je hem zeker niet kan verwijten is dat hij een gebrek aan karakter heeft.
De 308 herken je onmiddellijk als een Peugeot. Zijn agressieve, stoere snoet staat enigszins in contrast met het wat elegantere achterwerk. De meningen over mooi of lelijk zijn verdeeld, maar wat je hem zeker niet kan verwijten is dat hij een gebrek aan karakter heeft.
Motor
Onder de motorkap krijgen we niets nieuws te zien en we vinden er de gekende 2.0 HDI van 136 pk en 320 Nm koppel terug. Deze blijft natuurlijk trouw aan zichzelf en geniet nog steeds van zijn gekende kwaliteiten met een geslaagde combinatie van zowel souplesse als kracht. Hij herneemt vanaf de laagste toeren en best rij je hem op het koppel. Onder de kap van de 308 geeft hij trouwens blijk van een bemerkenswaardige werkingsstilte. Op traagloop is hij haast onhoorbaar en bij elk regime blijft hij goed gedempt!
De manuele 6-bak verdient daarentegen niet zoveel lofredes. Hij is wel goed afgesteld, maar lijdt onder een onpreciese en onaangename bediening. Gelukkig maar dat je dankzij de soepele motor weinig hoeft te schakelen.
Het verbruik blijft redelijk, maar situeert zich met gemiddeld 7,0 liter toch wat hoger als wat we bvb van een 2.0 TDI VAG gewend zijn.
Wegligging.
De laatste jaren wordt het comfort/wegliggingscompromis van de Franse auto’s geroemd en dikwijls zelfs als referentie genomen. En ook deze 308 scoort weer hoog. Met zijn perfect gedempte onderstel strijkt hij de hobbels mooi glad en beperkt daarbij voorbeeldig de bewegingen van de koets, terwijl hij daar nog eens een erg goed weggedrag aan koppelt. De 308 rijdt levendig en precies en toont zich een waardig opvolger van zijn voorgangers. De remmen werken excellent. De auto remt hard maar laat zich tegelijkertijd perfect doseren.
Toch een laatste opmerking. De draaicirkel is overdreven groot en bemoeilijkt duidelijk de beweeglijkheid en zeker de parkeermanoeuvres in de stad.
Comfort
We zeiden al dat de ophanging bij de besten behoort en mee als referentie mag gelden in het segment. Toch lijkt het ons alsof hij wat harder is geveerd als de 307. Maar we denken niet dat uw rug daar enige vraag zal over stellen. De zitruimte is correct en de rijpositie goed. De bergvakken zijn voldoende en goed overdacht. Het koffervolume is behoorlijk groot maar de laaddrempel ligt te hoog. De constructeur uit Sochaux heeft serieuze inspanningen geleverd op het vlak van de afwerking en de vooruitgang is merkbaar spectaculair. Het dashboard is bedekt met een aangenaam aanvoelende kunststof, terwijl ook de bedieningen van goede kwaliteit zijn en zowel het oog als de vingers een aangenaam gevoel geven. Op dit gebied hoeft de 308 geen lessen meer te krijgen van zijn Duitse concurrenten.
Tarieven en uitrusting
De 308 kost in zijn Premium Pack-versie 24.799 €. Hierbij blinkt hij wel uit door zijn erg complete uitrusting. Dualzone airco, radio-CD, ESP, aluvelgen, electrochrome binnenspiegel en inklapbare buitenspiegels, panoramisch open dak, boordcomputer, enz, enz. Een Golf 2.0 TDI laat zich met 20.673 voor de B2B -versie voordeliger vergoeden en ook de Toyota Auris, de Citroen C4 of nog de Opel Astra zijn goedkoper, maar geen van deze concurrenten biedt een dergelijk rijke uitrusting aan.
De 308 kost in zijn Premium Pack-versie 24.799 €. Hierbij blinkt hij wel uit door zijn erg complete uitrusting. Dualzone airco, radio-CD, ESP, aluvelgen, electrochrome binnenspiegel en inklapbare buitenspiegels, panoramisch open dak, boordcomputer, enz, enz. Een Golf 2.0 TDI laat zich met 20.673 voor de B2B -versie voordeliger vergoeden en ook de Toyota Auris, de Citroen C4 of nog de Opel Astra zijn goedkoper, maar geen van deze concurrenten biedt een dergelijk rijke uitrusting aan.
Besluit
Ten opzichte van de 307 gaat de 308 er op alle vlakken vooruit. Hij is stil, efficiënt op de weg, erg goed afgewerkt en biedt het comfort dat we van een Franse compact verwachten. Hij schuift dus erg sterke argumenten naar voren, tegenover een evenwel niet aflatende concurrentie. Maar toch pretendeert Peugeot terecht de titel « koning van de compacts ».
Ontdek meer inzichten
Peugeot