François Piette

8 JUN 2008

Succesverhaal!

De Peugeot 308mag best een succesverhaal genoemd worden. Een groot aandeel van dat verhaal eist de breakversie voor zich op. Naar goede Peugeot-gewoonte wordt er van die break nu ook een SW-versie gebouwd. Efficiëntie, licht en moduleerbaarheid troef.

 Presentatie

"Never change a winner team".
Met dat gezegde in het achterhoofd, trokken de Peugeot-ontwerpers aan de slag en behielden in hun SW de originele en populaire lijnen van de 308. Toch ziet SW er naar onze mening wat moderner uit en lijkt zelfs beter geslaagd als de 308. In ieder geval maken de designers een duidelijke knipoog naar de 207 SW.

Het panoramische dat, dat in de 307 SW al voor veel licht zorgde, wordt in de 308 SW nog verder doorgetrokken en neemt nu haast 1,7 m² in beslag! Daarbij komt het dak zelfs tot over de tweede rij en kan ook de derde rij van het knappe effect genieten. En al dat licht stroomt je dan ook nog eens naar je toe in een sterk verbeterd akoestisch comfort.

Maar ook de modulariteit werd verbeterd. In bepaalde versies zijn de stoelen van de tweede rij individueel gebouwd, terwijl ze allemaal even groot zijn en helemaal kunnen weggenomen worden. De bijkomende stoeltjes op de derde rij zijn snel en makkelijk weg te klappen en vormen dan een vlakke laadvloer, wat uiteraard de belading dan weer bevordert. Die laadruimte is een erg behoorlijke 2,149 m³ groot, terwijl de toegang tot die laadruimte door een erg lage laaddrempel wordt vergemakkelijkt. Dankzij de volledig neerklapbare passagierszetel vooraan, kan je in sommige versies zelfs voorwerpen tot 3,10 m kwijt. Een leuk en praktisch gadget is de verlichting in de koffer die, als je ze verwijdert, een zaklamp blijkt te zijn.

Wat motoren betreft is er keuze zat. De benzinegebruikers werden samen met BMW ontwikkeld en de basisversie levert 120 pk en wordt aan een 5-bak gekoppeld.
In optie is er ook een 4-bak automaat voorzien. De 1.6 THP (Turbo High Pressure) van 150 en 175 pk krijgen een nieuwe 6-bak tussen de voorwielen geschoven. De koppelrijke turbo-motoren waren te sterk voor de bestaande bakken, maar de nieuwe kan tot 270 Nm verteren. Diezelfde turbo-motor kan ook met een automaat verkregen worden, maar de motor wordt dan tot 140 pk beperkt. Bij de dieselmotoren vinden we twee cilinderinhouden terug. De 1.6 HDI van 90 pk krijgt een manuele 5-bak, terwijl de 110 pk met partikelfilter met een zesbak wordt uitgerust. Als je voor de 2.0 HDI met roetfilter kiest, krijg je 136 pk op de voorwielen en kan je zowel met een manuele als een automatische zesbak naar buiten rijden. Als je echt zuinig wil gaan rijden, moet je de nieuwe Michelin Energy Saver laten monteren en daarmee wordt goed 13% bespaard tegenover zijn voorganger.

In optie kunnen het AFIL-systeel en bi-xenonlichten besteld worden. Het Alerte de Franchissement Involontaire de Ligne zagen we eerder al op topmodellen van Citroen terug en waarschuwt je als je over de wegbegrenzing dreigt te gaan. In de SW kunnen tot 7 airbags ontplooid worden en worden de (wegneembare) zetels van de tweede rij van sensoren type “Wifi” voorzien, die het signaal doorgeven of de achterinzittenden al dan niet de gordels ingeklikt hebben. En moest er zich een erg groot probleem of ongeval voordoen, dan voorziet Peugeot een soort panic-button, waardoor de “Peugeot Urgentie”-dienst wordt gealarmeerd, die het voertuig lokaliseert en de nodige veiligheidsdiensten waarschuwt.

In België en Luxemburg telt het SW-gamma vier afwerkingsniveau’s, tien verschillende kleuren en verscheidene textiel- en lederbekledingen voor het interieur.

Op de weg

Tegenwoordig is het al diesel wat de klok slaat en daarom starten we onze testen bij de 1.6 HDi van 110 pk met partikelfilter. De motor is een oude bekende en ook hier vinden we zijn aangename en overtuigende kenmerken weer terug. Hij is discreet, krachtig en erg zuinig, terwijl de nieuwe 6-bak hem uitstekend past. Ondanks de lange overbrenging (1 op 1.677), is het koppel van de motor hoog genoeg om de SW met gemak, constant aan 120 kmh voort te stuwen, zonder dat je bij de minste helling terug hoeft te schakelen. Het hogere gewicht van de SW laat zich in bochten met moeite merken. Op een bochtig parkoers kan je weer maar eens van een snedige voortrein “Made by Peugeot” genieten. Toch willen we de auto nog wel eens testen met volle belading.

The 308 SW suite

Ter gelegenheid van de presentatie van de 308 SW, geeft Peugeot van 18 juni tot 24 augustus 40 overnachtingen in een luxe-suite in een kasteel, cadeau. Dit kasteel ligt in de omgeving van “Hoogte 100” in Vorst en vanuit de suite krijg je een ongelooflijk panorama over de hoofdstad van Europa. Een knipoog naar het panoramische glazen dak van de 308 SW (www.the308SWsuite.be).

Advertentie
Advertentie
Advertentie