In 1935 stelde Peugeot op het autosalon van Parijs de 402 voor. Een berline met een gewaagd design en een aerodynamica als geen ander. Het getypeerde en unieke design kreeg de naam “fuseau Sochaux”. De modernisatie werd toen spijtig genoeg niet doorgezet tot onder de motorkap, daaronder zat nog steeds de lome viercilinder van 55 pk.

Een spoiler

Voor het jaar 1940 wil Peugeot nog verder gaan met een model waaraan nog meer aandacht werd geschenken op het gebied van aerodynamica. Ze doen daarvoor beroep op een zekere Jean Andreau. Mr. Andreau ging meteen aan de slag en hertekende het origineel concept. Aan de voorzijde veranderde bijna niets, maar de achterkant was radicaal anders. Hij plaats op de koffer een spoiler, wat de auto er als een waterdruppel doet uitzien, het meest aerodynamisch natuurlijk element.

Verbazende resultaten

Met een maquette werden enkele tests gehouden in de windtunnel. De resulaten waren sensationeel! De Cx werd zo goed als gehalveerd (0.34 tot 0.36 volgens sommige bronnen), de topsnelheid lag boven de 140 km/u (tegenover 110 km/u voor het standaard model), en hij verbruikte ook minder.

Ambitieus project voor een dramatisch einde

Peugeot had plannen om de 402 Andreau uit te rusten met hydraulische remmen en zelf een V8! Een automatische versnellingsbak kwam ook ter sprake…maar de oorlag van 1939 bracht daar meteen een einde aan. Er werden slechts zes prototypes van gebouwd. Vandaag kunnen we dus alleen nog maar het futuristisch design van de Andreau bewonderen, dat ondertussen al 80 jaar oud is …