De 607 V6 HDi is een luxeberline tot de koffer toe. Het bewijs: hij gaat helemaal alleen open en dicht… via een elektrische bediening dan wel. Maar daar blijft het niet bij, ons testexemplaar was bovendien voorzien van een mooie lederen bekleding, een elektrisch zonnescherm, een verwarmde achterbank, spraakbediening in het Frans en een telefoon-radio-navigatiesysteem. Kortom, het strikte minimum. Luxe Maar het interessantste zit onder de motorkap. De in Groot-Brittannië vervaardigde V6 HDi van 2.721 cm³ met common rail is de vrucht van de samenwerking tussen Ford en PSA. Met een vermogen van 150 kW (204 pk) bij 4.000 t/min. en een koppel van 440 Nm bij 1.900 t/min. is de 607 voldoende gewapend. Op het gebied van prestaties is deze Peugeot ruim bedeeld: Tot 100 km/u. in 9,3 seconden, de kilometer uit stilstand in 30,4 seconden en een topsnelheid van 230 km/u. Niets op aan te merken dus, en perfect ondersteund door een automatische versnellingsbak met zes versnellingen. Het motorblok Voordat we het over de wegkwaliteiten van de auto uit Sochaux hebben, werpen we eerst een blik onder de motorkap. Het cilinderblok van 199 kg bestaat uit gegrafiteerd en samengeperst gietijzer. De zuigers van aluminium vormen een "dubbele golvende gang" waar de verstoven olie vanuit het blok doorheen loopt. Door deze architectuur koelen de zuigers sneller af en wordt de typische dieselklop verminderd. De DT17, zoals hij eigenlijk heet, maakt gebruik van de meerkleppentechnologie. De twee cilinderkoppen van aluminium hebben elk vier kleppen per cilinder die door twee bovenliggende nokkenassen worden bediend. De inlaat bestaat uit twee turbocompressoren met variabele geometrie. De motor dankt zijn vinnigheid ook in grote mate aan de directe hogedrukinjectie met common rail van de nieuwste generatie, met een werkdruk tot 1.650 bar. Soepel Met al dit vermogen is de 607 V6 HDi werkelijk aangenaam om mee te rijden: stil, koppelrijk, krachtig en dynamisch. De automatische versnellingsbak AM6 die door Aisin werd ontwikkeld, draagt met sterke hernemingen eveneens bij tot het aangenaam krachtige rijgedrag. De bak heeft drie verschillende standen : automatisch, sportief of sequentieel (manueel schakelen met het Tiptronic-systeem van Porsche). Eerlijk gezegd is manueel schakelen echt overbodig, aangezien de automatische bediening efficiënt werkt. Het gemiddeld gemengd gebruik schommelt rond de 8,4 liter. Wat voor een auto van dit formaat een goed resultaat is. Stabiel Alle problemen die de 607 bij zijn lancering ondervond, zijn lang vergeten. De berline gaf geen blijk van een slecht karakter. Vooral omdat het ESP voortdurend een oogje in het zeil houdt, want het kan niet worden uitgeschakeld. Dit neutraal rijgedrag heeft de Peugeot in de eerste plaats te danken aan de voorwielophanging met driehoekige pseudo-McPhersonveerpoten en ontkoppelde stabilisatorstang, en twee dubbele driehoeken met uiteenlopende assen achteraan. De V6 wordt bovendien bijgestaan door de progressieve ophanging AMVAR met vier elektrisch en afzonderlijk gestuurde variabele schokdempers. Daardoor wordt de schokdemping voortdurend aangepast om de berline in de juiste koers te houden. Wel kan met de hand een al dan niet sportieve ophanging worden ingesteld. De stuurinrichting met variabele bekrachtiging is goed afgesteld, zodat hij gemakkelijk in de bocht gaat en zonder problemen door het stadsverkeer kan worden geloodst. Europees Deze Franse berline heeft alles om de meest veeleisende rijders tevreden te stellen. De 607 heeft eindelijk de dieselmotor die hij verdient. De berline is krachtig, het comfort aangenaam en de technologie efficiënt. Hij verenigt Britse luxe, Duitse levendigheid en zuiderse charme. © Lionel Hermans & Olivier Duquesne