De zesde pick-up generatie van Toyota wordt in Barcelona voorgesteld. De nieuwe Hilux is ontworpen op een nieuw sterker ladderchassis. Deze pick-up is massiever en groter, en zal om te beginnen een D-4D motor krijgen van 102 paardenkracht. Ladderchassis Het ladderchassis verhoogt de torsiestijfheid met 45%. Dat nieuw ladderchassis geeft de auto niet alleen echte off-road capaciteiten maar maakt ook een betere isolatie tegen bijgeluiden en trillingen tussen het chassis en het passagierscompartiment mogelijk. De ophanging werd eveneens herzien. Aan de voorzijde heeft de Hilux onafhankelijke wielophanging en aan de achterzijde hebben de ingenieurs de standaard bladveren geplaatst, specifiek aangepast aan de pick-up, zodat de Hilux gemakkelijk een zware lading kan vervoeren. Toyota heeft ook de rolstabiliteit verbeterd om zo het rijcomfort te verhogen. D-4D Tijdens zijn lancering zal de Hilux enkel beschikbaar zijn met een D-4D common-rail dieselmotor van 2,5L met een vermogen van 75 KW (102pk). Het maximale koppel wordt bereikt aan 3600 toeren per minuut. Het koppel bereikt 260Nm in de 4x4 versie en 200 Nm bij 4x2. Vanaf volgend jaar zal er een 2,5 D-4D met intercooler beschikbaar zijn. De tussenbak maakt vierwielaandrijving mogelijk en het standaard aanwezige differentieel met beperkte slip op de achteras zorgt voor een betere tractie op een gladde ondergrond. Maar de echte 4x4 fan kan als optie een sperdifferentieel verkrijgen voor de zwaardere terreinomstandigheden. Drie types In Europa kan men kiezen tussen een 4x4 of een 4x2 (niet in België), maar ook voor een enkele cabineversie, een dubbele cabine of een extra lange cabine. De Hilux meet 5130 mm, wat 340 mm langer is dan de vorige versie. Dit geeft 60 mm meer ruimte bij een enkele cabine en 45 mm bij een dubbele cabine. De hoogte blijft hetzelfde. Het surplus in lengte komt voornamelijk door de grotere wielbasis die 3085 mm wordt. Hierdoor wordt de laadvloer natuurlijk ook iets groter. Toyota geeft ook aan dat bij de Hilux comfort belangrijk is. De ergonomie en de kwaliteitsafwerking doen de ruwheid van de pick-up werker vergeten om plaats te maken voor rijcomfort.

Bron : Toyota