Voor de laatste race van de “Le Mans Series 2008”, op het circuit van Silverstone, stelt Peugeot de 908 HDI FAP met een hybride systeem (recuperatie van de kinetische energie) voor. Achter de mooie kleuren van deze 908 HY schuilt misschien het volgende wapen van Peugeot voor de uithoudingswedstrijden! Maar, het reglement zal daar ongetwijfeld een stokje voorsteken...maar gelukkig krijgen we toch enkele foto’s te zien.


Werking

Deze HY technologie is in staat om de kinetische energie die vrijkomt bij het remmen te recupereren en op te slaan. De herwonnen energie kan op twee manieren gebruikt worden, ofwel om voor meer vermogen te zorgen, of om minder te verbruiken, maar zonder in te moeten geven wat de prestaties betreft.

Techniek

De gebruikte techniek bestaat uit drie verschillende onderdelen. In de eerste plaats is er de elektrische motor van 60 kW die de plaats inneemt van de startmotor, en is gekoppeld aan de versnellingsbak. Daarnaast maken ze gebruik van lithium-ion batterijen die via 600 cellen de energie opslaan. Een deel van die cellen zitten waar normaal de gewone batterij zit, de rest zit verwerkt aan de linker onderkant van de bolide. Tot slot is er een vermogenselektronica die de verdeling van de energie tussen de batterijen en de elektrische motor voor zijn rekening neemt.

Drie manieren om vooruit te komen

De 908 HY kan naar keuze gebruik maken van drie verschillende manieren om vooruit te komen: ofwel enkel op elektriciteit (in de pitlane bijvoorbeeld), enkel op brandstof, of een combinatie van de twee. Op een circuit als Le Mans, bijvoorbeeld, zal er gedurende twintig tot dertig seconden energie opgeslagen worden. Met die energie kan de piloot er voor kiezen om kortstondig over meer vermogen te beschikken (bij een inhaalmanoeuvre bijvoorbeeld), of kan hij er gebruik van maken om minder te verbruiken en minder pitstops te maken.  

Naast het technisch aspect maakt Peugeot met de 908 HY duidelijk dat ze innoverende en properdere auto’s op de markt willen brengen. Het gebeurt inderdaad eerst in competitieverband, maar het is zeker niet uitgesloten dat dit ooit voor de seriewagens gebruikt zal worden.