Al 25 jaar investeert Peugeot in verkeersveiligheid met zijn school voor automobielbeheersing. Die werkt al vijf jaar samen met automobielclub RACB (Royal Automobile Club of Belgium) en verandert nu zijn naam in Peugeot Driving Academy. Een modernere naam, die past bij de evolutie van de opleidingen. Een overzicht.

Van 205 tot 208

In het begin van het jaar 1987 sloegen Peugeot en de school voor automobielbeheersing van  Pierre Laoureux de handen in elkaar. Het voor die tijd vernieuwende concept van de popularisering van geavanceerde rijtechnieken wist de Franse constructeur te verleiden. Er werd een akkoord gesloten om auto’s te leveren. Jaar na jaar kwamen er klanten bij en tegenwoordig telt het centrum drie pistes (één in Nijvel en twee in Francorchamps). Het werkt ook samen met de RACB. Met ongeveer 10.000 leerlingen per jaar is het centrum al snel onmisbaar geworden in de wereld van de verkeersveiligheid in België.

Veiligere auto’s, maar …

Emmanuel Scheenaerts, directeur marketing bij Peugeot, legt uit: “Hoe veilig ook de auto, in het overgrote deel van de ongevallen blijft de bestuurder een bepalende factor. En dus willen we ook op dat vlak ons engagement voor zo veilig mogelijke wegen blijven voortzetten.” Zowel de sites als de opleidingen worden gemoderniseerd.

Diverse activiteiten

Van de basisprincipes van defensief rijden tot ecologisch rijden of een stage voor professionele piloten: de school biedt heel wat formules voor particulieren en bedrijven. Die laatste sturen hun werknemers die met een bedrijfswagen rijden naar de ‘academie’ om hun rijstijl te perfectioneren. Het doel? Het verbruik en het aantal ongevallen verminderen.

Weet ook dat verzekeringsmaatschappijen, die zich bewust zijn van het nut en zelfs de noodzaak van dergelijke opleidingen, de leerlingen van het centrum mooie kortingen geven. Tot slot zegt Emmanuel Scheenaerts dat Peugeot gratis een specifieke stage aanbiedt aan jonge bestuurders tot 25 jaar die een nieuwe Peugeot kopen.

Veel mogelijkheden

Breekt de achterkant in de bocht uit om de voorwielen in te halen? Een noodstop met een obstakel op een glad wegdek? Jouw instructeur toont je de uitweg door je te leren hoe je het gaspedaal en de remmen moet bedienen en naar de juiste richting moet kijken. Lijkt gemakkelijk? Op de piste valt het nog te bezien. Bij sneeuw of ijzel komen zulke situaties geregeld voor.

Verbruik jij altijd meer dan jouw collega’s? Een parcours afleggen in de nieuwe 308 met enkele instructeurs maakt het mogelijk om jouw zwakke punten weg te werken en te leren anticiperen door goed te kijken naar het verkeer en jouw acceleraties te beperken.

Een complexe rijsimulator bootst een vochtig wegdek na en leert je omgaan met verschillende kritieke situaties die kunt tegenkomen op de weg. Virtuele botsingen gegarandeerd.

Ben je een racepiloot en wil je nog enkele seconden winnen per rondje? Opleidingen op asfalt of gravel laten je toe jouw stuurkunsten te verfijnen, de juiste lijn te kiezen en de rempunten te optimaliseren. Vertaalt jouw natuurlijke flamboyantie zich in een spectaculaire rijstijl, dan leer je jouw stuurbewegingen te beperken in een Hommel die ter beschikking wordt gesteld. Daar hebben we zo onze mening over .. Te veel ‘show’ is slecht voor de doeltreffendheid.