Zo komen Mercedes en BMW elk met een scooter (Smart en Mini scooter) op de markt. Net als BMW heeft Peugeot heel wat ervaring als constructeur van tweewielers. Bovendien kan het jaren ervaring op het gebied van scooters voorleggen. Hun jongste telg is de Kisbee. Een stadsscooter met een zuinige, stille en propere viercilinder. Bovendien is hij vrij klein en handig en erg goed geprijsd. In het segment moet hij optornen tegen de Sym Orbit, de Kymco Agility of nog de Piaggio Zip. Wie nog meer op de prijs wil beknibbelen kan altijd nog terecht bij de Chinese constructeurs die vooral via grootwarenhuizen verdeeld worden.

Aangepaste mechaniek

De ontwerpers van de Kisbee vertrokken van een wit blad, maar gebruikten de aangepaste mechaniek van de V-Clic. Zo werd het carter aangepast voor de montage van 12-duims velgen. Maar daarmee houdt het niet op. Een nieuwe cilinderkop met grotere kleppen en kanalen, een lichtere zuiger met een hogere compressieverhouding, een lichtere krukas, een nieuwe uitlaat, een nieuwe luchtfilter, een elektrisch verwarmde carburator en een herziene transmissie, kortom: je kan net zo goed van een nieuwe motor spreken.

In de praktijk

Handig is de Kisbee alleszins: onder het zadel kan je een integraal helm kwijt. Je voeten rusten op een brede voetplank en op de voorplaat werd een haak gemonteerd waar je jouw boodschappentas of je aktetas kwijt kan. Ondanks de kleine afmetingen kan er dankzij het ruime zadel, de handgreep achteraan en de opvouwbare voetsteuntjes zonder problemen een passagier mee. Dat zadel staat trouwens op 760 mm hoogte zodat zowat iedereen met de Kisbee op weg kan terwijl de 12-duims velgen voor een veilig en makkelijk rijgedrag zorgen. In de straatjes van Amsterdam bewees hij zijn gemak en handigheid. Hij reageert levendig en precies maar ook uiterst stabiel. Enige minpunten zijn de matige demping en de niet al te krachtige remmen (trommelrem achteraan).

Intelligente beperking

Ondanks dat de topsnelheid van de Kisbee op 45 km/u gelimiteerd is heb je nooit het gevoel dat je vermogen te kort komt. De snelheid wordt dan ook elektronisch beperkt. Of het nu bergop of bergaf gaat, met een lichte of een zware bestuurder: de top is en blijft 45 km/u. We zeggen dus met plezier adieu aan de soms catastrofale vermogensbeperkingen die je haast dwongen om illegale maatregelen te nemen.

Mobiliteit

Onze kennismakingstest in Amsterdam bewees dat een 50 cc scooter een uitstekende oplossing kan zijn voor het verkeersinfarct in de stad. De Kisbee maakt meteen duidelijk dat je niet onnodig in een zwaarder model moet investeren. Hij is levendig, komt geen vermogen tekort op een helling, er kan een passagier mee en hij is zuinig en goedkoop (1.399 euro). En je kan er heel Brussel mee door zonder je zorgen te maken over vogelkastjes en andere radars. Wat is het leven toch mooi.