Christian Klien, Nic Minassian en Simon Pagenaud hebben met een Peugeot 908 HDi FAP een erg spectaculaire 1000 Km van Spa gewonnen. Peugeot had aangekondigd dat ze in de 1000 km zouden starten om de 24 Uren van Le Mans voor te bereiden, maar uiteindelijk gingen ze toch voor de overwinning. En met succes overigens, voor de derde op rij wisten ze in Francorchamps de lauwerkrans binnen te rijven. Na een geslaagde repetitie in Spa wil Peugeot op 13 en 14 juni in Le Mans opnieuw schitteren. 

De tweede race van de LMS 2009 werd fel betwist en na 1000 kilometer had de winnaar slechts 27 seconden voorsprong op de Pescarolo van Christophe Tinseau en Jean-Christophe Boullion. Naast de Peugeot en de Pescarolo stond uiteindelijk ook de Lola Aston Martin van Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke op het podium.

Het eerste uur van de wedstrijd was erg geanimeerd. Al voor de start raakte de Signature Plus Oreca Judd van Franck Mailleux van de piste. In de allereerste bocht, net na de start, haakten de Pescarolo van Bouillon en de Aston Martin van Turner in elkaar. Wat later zocht Bruno Senna met een lekke band de pitlane op. De Oreca-Courage kwam later niet meer in de race voor en ging op tien ronden van het einde op Blanchimont er hard uit.

Beide Pescarolo’s verloren in het begin wat tijd, maar een ontketende Jean-Christophe Boullion maakte een uitstekende remonte. Bruno Jouanny had minder geluk. Na een aanrijding bij de herstart verloor hij veel tijd en halfkoers ging Jouanny met zijn Pescarolo op de Radillion hard van de baan.

Vooraan diepten beide Peugeot 908 HDi’s hun voorsprong verder uit. Enkel Marcel Fässler kon met de Speedy Lola Aston het ritme van de Franse bolides volgen. Ook al na een aanrijding, verloor de Lola Aston alle kansen op een ereplaats en eindigde uiteindelijk tiende.

Was er dan niemand die de Peugeots het leven zuur kon maken? In de eerste plaats was dat David Brabham, een piloot van Peugeot zelf. “Ik schatte een inhaalmanoeuvre slecht in, en kwam te vroeg naar binnen”, was zijn uitleg na een aanrijding met de Ibanez Courage LMP2. De Peugeot 908 HDi FAP met nummer 9 werd aan een ophangingsdriehoek geraakt en kreeg daarna ook nog eens een stop & go van ... 4 minuten voor dit incident. Uiteindelijk werd de Peugeot pas 13de.

De Peugeot van polesitters Pagenaud, Minassian en Klien liep verder uit, maar door enkele interventies van de safetycar bleef de voorsprong toch beperkt. Enkel de Pescarolo van Tinseau en Boullion en de Oreca Courage van Panis en Lapierre konden enigszins mee. Lapierre ging echter in de fout bij het inhalen van de WR Salini en alle winstkansen van de nieuwe Franse LMP1 waren meteen weg. Uiteindelijk eindigde hij nog vierde, achter de Lola Aston Martin van Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke. De tweede Lola Aston Martin eindigde op de vijfde plaats, voor de Audi R10 Tdi’s van het Team Kolles, die op geen enkel moment een vuist konden maken.

Ook in de LMP2 was de strijd bijzonder intens. De Essex Porsche RS Spyder van Elgaard, Poulsen en Collard vocht een stevig robbertje uit met de Lola Coupé Judd van Kane, Leuenberger en Pompidou. Een strijd die tot op de finish zou duren. Uiteindelijk moest de Lola met minder dan een seconde de duimen leggen voor de Porsche. De Italianen Francioni, Cecatto en Piccini konden met hun Racing Box Lola Coupé de derde plaats veilig stellen.

In GT1 ging de zege naar de Corvette van voormalig skikampioen Luc Alphand die hij deelde met Goueslard en Clairay. De Lamborghini Murcielago van Kox, Salaquarda en Janis eindigde als tweede.

In GT2 kregen we een sterke Marc Lieb te zien. De teamgenoot van Richard Lietz bleef het eerste deel van de race een hele meute Ferrari F430 GT voor. Antonio Garcia, Gianmaria Bruni, Rob Bell en Allan Simonsen waren de jachthonden van dienst. Halverwege reed Lieb echter lek en verloor hij ongeveer twee minuten. Na een sterke inhaaljacht kon hij zijn plaats vooraan weer inpalmen, wat uiteindelijk in winst omgezet werd. De Ferrari van Garcia, Melo en Leo Mansell werd tweede, voor Bruni en Bell, ook al met een Ferrari.

Reacties:

Nic Minassian (Peugeot 908 HDi FAP): “Een perfecte race, we reden met een verschillende strategie dan de andere Peugeot, om zo veel mogelijk data voor de 24 Uur van Le Mans te verzamelen.”
Simon Pagenaud (Peugeot 908 HDi FAP): “Op een mooiere manier een samenwerking beginnen kan je zelfs niet dromen. Het team heeft er alles aan gedaan om me te integreren en ik voelde me meteen thuis. Ik ben blij dat ik kan meewerken aan de voorbereiding van de legendarische Le Mans.”
Jean-Christophe Boullion (Pescarolo – Judd): “Het incident met de Aston heeft ons heel wat tijd doen verliezen. Gelukkig bleef de auto goed in balans en bleef het verschil met de Peugeot door verschillende incidenten en safety cars eerder beperkt. Het verschil met de Peugeot Diesel is veel groter dan wat de uitslag laat blijken. Ik had het gevoel dat de 908 nog sneller kon en eigenlijk kent alleen Peugeot het potentieel van zijn wagen...”

Uitslag:
1. Nicolas Minassian, Christian Klien en Simon Pagenaud (Peugeot 908 HDi-FAP) 143 ronden
2. Jean-Christophe Boullion en Christophe Tinseau (Pescarolo-Judd) + 27 sec
3. Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke (Lola Aston Martin) + 1 ronde
4. Olivier Panis en Nicolas Lapierre (Courage-Oreca LC70-AIM) + 1 ronde
5. Harold Primat, Darren Turner en Miguel Ramos (Lola Aston Martin) + 1 ronde
6. Andrew Meyrick, Charles Zwolsman en Narain Karthikeyan (Audi R10 TDI)+ 2 ronden
7. Christian Albers, Christian Bakkerud en Giorgio Mondini (Audi R10 TDI)+ 4 ronden
8. Casper Elgaard, Kristian Poulsen en Emmanuel Collard (Porsche RS Spyder) (LMP2)
9. Jonny Kane, Benjamin Leuenberger en Xavier Pompidou (Lola Coupé) (LMP2)
10. Andrea Belicchi, Nicolas Prost en Marcel Fassler (Lola B06/80 Coupé)+ 4 ronden
...
15. Luc Alphand, Patrice Goueslard en Yann Clairay (Corvette C6.R) (GT1)
...
21. Marc Lieb en Richard Lietz (Porsche 997 GT3 RSR) (GT2)