Peugeot Motocycles heeft zich sinds een paar jaar gewaagd in een ambitieus project ter uitbreiding en vernieuwing van zijn gamma. Zo heeft de ELYSTAR in 2002 en voor de eerste keer aan deze prijs, het ABS met PBS (remversterker) voorgesteld ; maar als nieuwigheid, eveneens op de Elystar, was het zijn injectiesystemen op de 50cc en de 125cc (TSDI, EFI). In 2003, werd de JETFORCE aangeboden, die een 125cc met compressor bevat. In 2004, was het de beurt van de LUDIX, werkelijke bom in de scooterwereld van < 50cc, met zijn hyper concurrerende tarieven en zijn gemakkelijke bruikbaarheid. Al deze moeite heeft resultaten opgeleverd : PEUGEOT heeft, in Europa, zijn marktaandelen van scooters van < 50cc bijna verdubbeld. Maxi-scoot Peugeot heeft nu besloten om sterk op de markt te staan de scooters van minder dan 125cc, die vandaag de dag in volle groei is (+ 12 % in Europa voor de 6 eerste maanden van 2005), met twee gamma’s die in grote fanfare onthuld werden op het Salon van Parijs. Alle vorige vernieuwingen, zowel op het vlak van de veiligheid (ABS / PBS, SBC-remmen, ...), als voor het prestatievermogen (elektronisch EFI-injectie voor 125cc, compressor, ...), of aan andere belangrijke criteria (wegligging, ergonomie, berging, bruikbaarheid,...), waren reeds aanwezig op de vorige modellen, maar waarborgen en bereiken volgens Peugeot, hun hoogste punt van betrouwbaarheid. Satelis Het eerste nieuwe gamma behoort tot het segment van de "GT" scooters, en draagt de naam SATELIS. Hier spreekt men over een minder omvangrijk model, gelegen tussen een Piaggio X8 en een X9 bij voorbeeld. Vier motoriseringen werden voorgesteld, met een totale innovatie op het segment van de GT : de 125cc Compressor Evolution 2. Deze motor werd afgeleid van de reeds verkochte JetForce Compressor, maar werd iets gewijzigd voor meer soepelheid. Twee vermogens worden hier voorgesteld : een 15 PK (11 kW) beschikbaar in sommige landen (Frankrijk, Spanje) met een autorijbewijs, en een 20 PK (15 kW) die een motorrijbewijs vereist. Compressor Het belangrijkste hier tegenover een atmosferische motor, is de sterke verhoging van de koppel : + 60 % tegenover een 125cc – met 2 kleppen, + 40 % tegenover een 125cc - met 4 kleppen (ofwel 16 - 16,5 N.m. in een Compressor versie). Maar, het nadeel van een GT, die een grote bekwaamheid moet bieden inzake berging en autonomie, is zijn gewicht : tussen 160 en 180 kg in rijklaar gewicht, dus meer dan 300 kg met twee personen en met een goed gevulde koffer ! Met zijn vrijgevige koppel, zal de SATELIS 125 Compressor een veiligheidsgevoel waarborgen bij het starten en bij het acceleratievermogen, zowel op vlak als op helling. Zoals in het persdossier vermeld, zou deze SATELIS 125 Compressor het vermogen bezitten van een 250cc... Een tweede motorisering is de 125cc met 4 kleppen ; deze is een evolutie van de 125cc - 2 kleppen, die een hoger vermogen en koppel biedt. Tenslotte worden nog twee andere motors voorgesteld, rechtstreeks gekocht van de concurrentie : een atmosferische 250cc (22 PK) en een atmosferische 500cc (39 PK). Veiligheid… Wat betreft de veiligheid heeft men aan de SATELIS alle aandacht geschonken : - ABS met PBS beschikbaar op alle motors. - enkele of dubbele remschijf vooraan en een achterremschijf met rijke afmetingen : van 210 tot 260mm. - een « high resistant » dubbel stalen onderstel met een héél laag zwaartepunt. - dubbele halogene H7 lichten die 30% meer licht geven bij dimlicht en groot lichten samen. - het beste SCX (0,402) van de markt, door blazing geoptimaliseerd, voor een maximale bescherming tegen de weersomstandigheden en woeligheid. … En vermaak De praktische kant van de SATELIS werd bijzonder verzorgd : - een ABUS ketting van 140cm, die NF & SRA gehomologeerd, aan het onderstel gevestigd. - koffer met achterklep van het auto-type, met bijstand bij opening door hydraulische vijzels : totale toegankelijkheid en de motor moet niet afgelegd worden om de koffer te openen - recordinhoud in categorie : 2 integrale helmen + antidiefstal, of 2 raketten / schoenen / tennisballen, of bagage van het vliegtype, of computervalies + antidiefstal, enz... De ladingsmogelijkheden zijn dus werkelijk uitgebreid. - diverse andere ladingsmogelijkheden, zoals een middenhoes aan het stuur (brillen, handschoenen), of nog meer, een ruim handschoenenvakje met zijdelings slot (inhoud : een fles water van één liter bij voobeeld), uitgerust van een 12V stekker. - een zak-houder op het spatkleed. - grote tankinhoud van 13,5 L die een autonomie waarborgt van 400 km met een 125cc - volledig instrumentenbord met LCD scherm. - top case kit 29 L of 45 L in stijl verworven - diverse opties zoals zijdelingse deflectoren, hoog windscherm, doorschijnende handschermen, zijdelingse beschermingspads, rugleuning voor de passagier, alarm, beschermingshoes, enz... Grote wielen Het tweede gamma die voorgesteld werd behoort tot het scootersegment met grote wielen ; dit kleine broertje van de SATELIS, uitgerust met 16" wielen, zal nu de naam GEOPOLIS dragen. Vanuit een volledig ander uitzicht dan de SATELIS, fijner gebouwd voor meer vaardigheid, zal GEOPOLIS dezelfde vernieuwende prestaties bieden : - dezelfde motoriseringen : 125 atmosferisch - 4 kleppen, 125 Compressor, 250cc, 500cc. - dezelfde veiligheidselementen : ABS / PBS, maxi schijven, laag zadelhoogte (787 mm), ABUS ketting vast aan het koetswerk, dubbele H7 verlichting, enz ... - dezelfde belangrijkste rangschikkingskenmerken, uitrustingen en toebehoren, aangepast aan de stijl : grote opbergvolumes (1 helm + antidiefstal bij voorbeeld), vergrendeling en ontgrendeling / alsook de elektrische opening van de koffer zonder de motor te moeten uitzetten, 12V stekker, grote brandstoftank (13 L), brede voorruit (hoogte 390 mm) en een zeer omhullend spatkleed, etc... Elk model van elk gamma zal beschikbaar zijn in 3 versies (zonder de kleuren mee te tellen) : PREMIUM, CITY, (Premium + ABUS-antidiefstal ketting), EXECUTIVE (City + ABS / PBS). Dus niet minder dan 24 modellen zullen begin 2006 op de markt gebracht worden. © Bruno Wouters

Source : Peugeot Motocycles