Piaggio heeft het eerste Vespa model uitgegeven – en hiermee het scooter fenomeen – tijdens de lente van 1946. De scooter heeft het individuele transport op stand gebracht, om zo de na-oorlogse Europeanen mobiliteit aan te bieden. Zestig jaar later, stelt Piaggio een radicaal ander product : de PIAGGIO MP3, een volledige nieuwe driewieler maar met twee voorwielen. De PIAGGIO MP3 zou veiligheid, wegligging en stabiliteitsniveau moeten geven, die geen enkele tweewieler zou aankunnen. Eén plus één is gelijk aan drie De twee voorwielen van de PIAGGIO MP3 bepalen het ontwerp zelf van de rijstabiliteit om een unieke ervaring te geven aan het stuur. De meetkunde vooraan, met twee zelfstandige buigende wielen, is stabieler dan gelijk welke scooter. De PIAGGIO MP3 hangt aan de weg vast en levert hoge prestaties in een totale rust, zo wordt dit beschreven in het persdossier. De omvang van de evenwichtigheid van de drie wielen zal het verschil laten blijken op nat wegdek of in extreem moeilijke condities, die de traditionele tweewielen in pijnlijke situaties zou brengen. In het stadsverkeer, heeft de PIAGGIO MP3 geen gelijke qua veiligheid. Hij zou de koning te rijk moeten zijn in steenstraten, verzakte asfaltwegen en zelfs tramrails! Met zijn compacte grootte en zijn uitzonderlijke handigheid is deze PIAGGIO MP3 bedacht voor de stad. En dankzij het systeem met elektrohydraulische veringen wordt het onnodig om het voertuig nog op de steunkruk te plaatsen. Revolutie De remafstanden van de MP3 zijn korter dan deze van de scooters – het remcircuit met drie schijven en het evenwicht van de drie wielen verminderen samen voor twintig procent de nodige afstand van de beste scooters, altijd volgens het persdossier. De PIAGGIO MP3 zou eveneens interessant moeten zijn buiten stad. Zijn wegligging en zijn invalshoek, gaande tot veertig procent, zijn ongekend voor een scooter ! Zonder dan nog te rekenen op het plezier om verschillende wegdekken te trotseren op hoge snelheid, zonder dan ook even te moeten nadenken. Twee cilinderinhoud De PIAGGIO MP3 zal beschikbaar zijn in twee cilinderinhoud : 125 en 250 cc : vier cilinders met vier kleppen en met vloeibare verkoeling conform aan de Euro3 normen. De motor van 125cc ontwikkelt 15 pk, en de 250cc voorzien van een elektronische injectie 22,5 pk, die aan deze PIAGGIO MP3 langere wandelingen toelaat. Met zijn breedte vooraan beperkt tot 420 millimeters, is de Piaggio MP3 gehomologeerd als een klassieke tweewieler. Zou dit nieuw voertuig het begin aangeven van een nieuwe mobiliteitseeuw ? Laat ons hopen dat het alweer een nieuw beginpunt is voor de gekende ontwerper van de Vespa ! © Bruno Wouters

Bron : PIAGGIO