De “Vespa” zal zijn zestigjarig bestaan vieren en Piaggio feest de gebeurtenis door twee « show bikes » voor te stellen op basis van de GT en de LX. Dit, door het herinterpreteren van de meest markante estetische en functionele caractertrekken van de jaren 50-60. 1946 De GT-60 bezielt zich, op basis van de nieuwe GT 250, van de eerste Vespa van 1946. Ze neemt de koplamp over die op de voorbumper staat, het « naked » stuur, het zadel die te vergelijken is met een tweezit, en de grijze kleur die, zoals vroeger, het volledige ijzeren koetswerk bedekt. Sixties De LX-60 brengt hulde aan zijn voorgangers van de jaren 60, met een simpeler stuur & koplamp, en met een tweezit. Bof… Eerlijk gezegd, de heimwee heeft hier zijn grenzen bereikt. Deze bikes shows overtuigen maar weinig, niettegenstaande de GT en de LX, die de mythe en het ziel onderhouden van de « Vespa » op een héél subtielere manier ! Eindelijk ! Interessanter, de verschijning van de uitstekende X8 (eindelijk !) met een moteur van 250cc. Meer dan dertig duizend X8 in 125cc en 200cc, doorkruisen onze stedelijke hoofdwegen sinds de lancering van het model in november 2003. Nu uitgerust met een nieuwe « Quasar » moteur met injectie, beantwoordt hij aan de Euro 3 normen. Enkele praktische face-lift’s vergezellen deze nieuwe motorisering, zoals een nieuw dash-bord of een lager zadel. Deze Piaggio heeft alles om in de smaak te vallen en zou moeten succes hebben! © Bruno Wouters
Source : PIAGGIO