Mocht onze goeie André Malraux er nog zijn, dan zou hij ons ongetwijfeld vertellen dat de 21ste eeuw een digitale eeuw zou zijn, of juist niet. Het digitaal gebeuren is dan ook nog eens in een stroomversnelling terecht gekomen met de komst van de smartphones. "Anti-Apple" mensen, vergeef het mij, maar de iPhone zorgt duidelijk voor de nodige inspiratie. BMW blijft maar doordrammen met zijn "BMW Connected Drive", een systeem dat momenteel eigenlijk alleen maar nut heeft in combinatie met de iPhone. Piaggio gaat nu ook die toer op, een première in dit segment. 

Piaggio Multimedia Platform

De X10 is het eerste model uit het Piaggio aanbod dat gebruik maakt van een compatibiliteit met de iPhone. Het systeem bestaat uit een klein doosje dat aan de scooter aangesloten kan worden om via Bluetooth gegevens uit te wisselen met de iPhone dat op zijn beurt een internetverbinding heeft via 3G. In competitieverband worden die gegevens al jaren verzameld, maar hier gaat het hem niet zo zeer om de prestaties, maar wel eerder om het comfort en de veiligheid van de bestuurder. De Piaggio App, gratis te downloaden via de AppStore van Apple, bestaat uit verschillende menu's: Dashboard, Navi Trip, Check en User Manual. Het Dashboard menu neemt de gegevens over dat ook op het dashboard van de X10 terug te vinden zijn, maar ook het koppel, het vermogen, de acceleratie of de helling van het achterwiel.

Een som van informaties

Het Navi menu zal ons naar het dichts bijgelegen tankstation brengen als het nodig is en slaat de precieze GPS coordinaten op bij het parkeren, wat het daarna eventueel gemakkelijker moet maken om hem terug te vinden. Het Trip menu geeft de afgelegde afstand weer, naast de maximum snelheid, de gemiddelde snelheid en het gemiddeld verbruik. Het Check menu geeft eventuele foutmeldingen aan, hoe deze fout verholpen kan worden of waar ergens in de buurt de nodige hulp kan gevonden worden. De "PMP" module kan op alle X10 modellen aangesloten worden en kost 185 €. De installatie neemt amper 2 minuten in beslag, tijd zat om ondertussen de App te downloaden. Daar hoort in de 500 cc Exclusive versie ook de universele steun bij. Later zou er ook een Android versie beschikbaar moeten zijn en zullen er snel updates voor de huidige App beschikbaar zijn. Een laatste detail, alle gegevens kunnen gebruikt worden op een computer, in Ecel formaat, grafieken inbegrepen. Op termijn zou deze module ook beschikbaar moeten zijn op andere modellen van het merk.     

XXL Comfort

Op de met zon overgoten Italiaanse wegen bevestigd de X10 alles wat we zo op prijs hadden gesteld tijdens de test van de 350 in Parijs. We vinden met plezier de geslaagde look en persoonlijkheid van de scooter terug, en achter het stuur van deze maxi scooter is het comfort gewoon van de beste kwaliteit, en met voldoende vermogen om aan een strak tempo kilometers te verslinden. Zijn klassieke architectuur legt wat beperking op tegenover de Tmax of BMW C600/650, maar ondanks dat laat hij toe om gewoon vlot vooruit te komen zonder zich verder vragen te stellen. Bij dat geheel komt ook een geslaagd ABS en  anti-slipsysteem bij. Deze monocilinder van 500 cc is dus wel duidelijk krachtig genoeg, ook al hadden we ook liever wat meet karakter gezien.

Aangepaste ophanging

De 500 verschilt ook nog van de 350 door een robuuster voorvork (met een diameter van 41 in plaats van 35) en zijn enkelvoudige en progressieve schokdemper achteraan. De spanning kan elektrisch en continu aangepast worden, zelf tijdens het rijden, via twee bizarre knoppen aan de rechterzijde van de contactsleutel. Minder ergonomisch dan dat kan gewoon niet. Alleen op de scooter hebben we de starheid amper bijgesteld om een royaal comfort aan een degelijk ritme te kunnen aanhouden. Het verbruik was ook een aangename verrassing, op het dashboard (en de iPhone) konden we een gemiddeld verbruik van 23 tot 24 km/l aflezen (leve de 1.1 versie van de App met een verbruik per 100 km), wat overeenkomt met 4,1 tot 4,3 l/100 km. Op basis van het ritme van onze test is dat een mooi resultaat. De X10 met standaard ABS en ASR gaat 7.690 € kosten en zou deze zomer bij de dealer moeten staan.