Wie bij het horen van Picasso nog denkt aan een model van Citroën, heeft het mis. Het Franse merk bouwt niet langer zijn monovolumes met die benaming. De Zwitserse start-up Picasso, die pas in 2020 het levenslicht zag, bouwt het volledig tegenovergestelde van de Franse zevenzitters: laag, krachtig, snel en ongetwijfeld bijzonder aangenaam sturend. De prijs, die neigt dan weer eerder naar de wat je kwijt bent aan sommige werken van de gelijknamige Spaanse kunstenaar: meer dan € 820.000 exclusief belastingen.
Analoog rijplezier
Met zo’n prijs is het niet verwonderlijk dat Picasso Automotive koost voor het exclusieve salon Top Marques Monaco om zijn eerste model voor te stellen. Geheel volgens de nieuwste trends zou je kunnen verwachten dat de 660 LMS elektrisch is, of op zijn minst hybride, maar de Zwitserse start-up pakt het anders aan. Dankzij zijn 660 pk sterke 3.0 liter twin-turbo V6 met droog carter die normaal gezien in circuitwagens ingebouwd wordt, gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak van Sadev, is dit een analoge sportwagen zoals je ze nog maar zelden tegenkomt.
960 kg downforce!
Bovendien weegt de 660 LMS amper 980 kg dankzij het gebruik van aluminium en bijzonder veel carbon. Hoewel je met de bolide de openbare weg op mag, is zijn natuurlijke habitat het circuit. Om de prestaties daar te optimaliseren, besteedde Picasso Automotive veel aandacht aan de aerodynamica, waardoor het koetswerk en de achtervleugel maar liefst 960 kg downforce leveren bij zijn topsnelheid van 315 km/u! Geen overbodige luxe bij zo’n lichtgewicht. Op termijn wil Picasso Automotive gaan racen met het model.
![]() | ![]() |
Van de 660 LMS worden er vanaf volgend jaar slechts 21 exemplaren gebouwd, waarvan er 20 aan klanten geleverd zullen worden.