Peugeot 406 Coupé (1997-2003)

De vierdeurs kwam niet van de Italiaanse tekentafel, maar deze tweedeurs wel. In zijn zesjarig bestaan had je bij deze Peugeot 406 Coupé de keuze tussen een 2.0 viercilinder of een 3.0 V6, en later ook een 2.2. Dieselaars konden kiezen voor de 2.2 HDi, destijds een van de eerste dieselmotoren in een coupé. Wie twijfelt of de 406 Coupé van Pininfarina komt: let op het gelijknamige logo op de flanken. Een Peugeot 406 Coupé kost je nu nog om en bij de € 6.000.

Ford Focus CC (2006-2010)

De trend van coupé-cabrio’s met een stalen wegklapdak was bijzonder populair in de jaren 2000, en ook Ford deed gezellig mee. Onder de kap vond je een 1.6 benzine van 100 pk, een 2.0 benzine van 145 pk, of een 2.0 TDCi van 136 pk. Ben je voor deze Ford gewonnen, dan moet het je lukken om voor € 10.000 een exemplaar op de kop te tikken. Daar moet je dan wel een iets hogere kilometerstand bij nemen.

Alfa Romeo GTV & Spider (1995-2006)

Pininfarina werkte ook jarenlang samen met Alfa Romeo. De GTV en de Spider waren daar het resultaat van. Een carrière van elf jaar (naar autonormen een eeuwigheid) betekent dat er een hele resem motoren de revue gepasseerd is. Viercilinders in de vorm van de 1.8 en 2.0 Twin Spark, en zescilinders als 2.0, 3.0 en 3.2. De V6 laat zich het best genieten in de Spider, maar zoek in beide gevallen zeker naar een volledige onderhoudsgeschiedenis. Reken op minstens € 5.000 voor een GTV, en € 7.000 voor een Spider.

Mitsubishi Colt CZC (2006-2008)

Deze kleine stadsrakker zag er misschien wat onhandig uit met het dak naar omhoog, maar wil uiteraard het liefst worden gereden waarvoor hij bedoeld is: met de haren in de wind! Strikt genomen was de Colt CZC een 2+2-zitter, dus de achterbank gebruik je beter voor bagage. De Japanner had een atmosferische 1.5 van 109 pk of een 1.5 met turbo van 150 pk. Tweedehands in de zoekertjes te vinden voor om en bij de € 5.000.

Peugeot 1007 (2004-2009)

Was je altijd al gewonnen voor het originele concept van de elektrische schuifdeuren van deze Peugeot 1007, dan is dit misschien wel het moment om er een te kopen. De dure nieuwprijzen hebben plaats gemaakt voor tweedehandsprijzen van om en bij de € 5.000. Italiaans design en praktisch gebruiksgemak bij het parkeren maken van deze Peugeot 1007 een geschikte stadsauto.

Lancia Kappa SW (1996-2000)

De Lancia Kappa was nooit echt populair, en zeker deze break zal moeilijk te vinden zijn: er werden er in totaal zo’n 9.200 gemaakt. Vooral de afwerking liet te wensen over, al werden de interieurruimte en het comfort wel positief onthaald. Je herkent de Kappa SW aan de chromen daklijst die van de voorruit tot de achterruit loopt en het Pininfarina-logo draagt. Als je er nog eentje in de zoekertjes vindt, kosten ze ongeveer € 3.000. Maar daar moet je wel een hoge kilometerstand bovenop nemen.

Hyundai Matrix (2001-2010)

Onder het motto “het hoeven niet altijd Europese auto’s te zijn”: deze Koreaanse stadsauto komt ook van het Italiaanse designbureau. Opmerkelijk is de gordellijn die in de zijdeuren een knik naar beneden maakt, iets wat bij de facelift van 2008 door zwarte folie werd gemaskeerd. Benzines waren er als 1.6 (103 pk) en een 1.8 (122 pk). Er was ook een 1.5 driecilinder dieselmotor van 82 pk, die er bij latere facelifts een cilinder en meer vermogen bij kreeg (eerst 102 pk, dan 110 pk). Tweedehands te vinden voor ongeveer € 6.000.

Peugeot 306 Cabrio (1994-2002)

De 306 Cabrio, die een jaar later op de markt kwam dan de hatchback, was bijzonder populair met zijn volwaardige achterbank (en dus geen 2+2) en kofferruimte. Helaas was hij ook populair bij tuners en doken er af en toe problemen met de afwerkingskwaliteit op. De kunst is dus om een exemplaar te zoeken met een volledige onderhoudsgeschiedenis. Een niet-verbouwde 306 Cabrio met middelhoge kilometerstand vind je rond de € 4.000.

Ford StreetKa (2003-2006)

Toegegeven, deze is de vreemde eend in de bijt. De StreetKa werd namelijk niet ontworpen door Pininfarina, maar werd wel door de Italianen gebouwd. Het beroemde Pininfarina-logo vind je daarom terug op de deurdrempels. Het mooie roadstertje was een zuivere tweezitter, en slechts met één motor te verkrijgen: een 1.6 benzine van 95 pk. Voor een tweedehands exemplaar zet je ongeveer € 6.000 opzij.

Alfa Romeo Spider (2006-2010)

Om af te sluiten: opnieuw een Alfa Romeo Spider. De duurste van het lijstje (tweedehands ongeveer € 20.000) maar wat voor een: de dakloze variant van de bloedmooie Brera. De kleine achterbank uit de Brera verdween bij de Spider, maar de motoren bleven dezelfde: de 1.8 TBi van 200 pk, 2.2 JTS van 185 pk en 3.2 V6 van 260 pk wat benzinemotoren betreft, en de 2.0 JTD van 170 pk en 2.4 JTD van 200 of 210 pk aan dieselkant.