François Piette

12 MRT 2012

Pininfarina Cambiano: schijnheilige supercar

Hij ziet er heiliger uit dan de paus dankzij de rustige, verfijnde en bijna vrouwelijke lijn. Nochtans verbergt zich achter de slanke asymmetrische driedeursberline Cambiano een echte supercar, ideaal om te driften.

Drie deuren

Net als Hyundai met de Veloster of Mini met de Clubman presenteert Pininfarina één zijdeur aan de bestuurderskant en twee aan de passagierskant. Bijzonder is dat de achterdeur in tegengestelde richting opent.

Voorts bewonderen we de simpele en doeltreffende lijnen van deze berline. In tegenstelling tot enkele collega's, kiest Pininfarina zelden voor iets flamboyant of spectaculair, zelfs voor concept cars.

Turbine met diesel

Verbazingwekkend voor een koetswerkbouwer is dat het innerlijk interessanter lijkt dan het uiterlijk. Pininfarina kiest voor een elektromotor met een verbrandingsmotor die de autonomie uitbreidt. Het type verbrandingsmotor is trouwens ongewoon: hij komt van Bladon Jets, bestaat uit een kleine turbine, verbrandt diesel (er kunnen ook andere brandstoffen gebruikt worden) en levert een vermogen van 50 kW.

Als autonomie belooft Pininfarina meer dan 200 km in stadsverkeer in de elektrische modus en 800 km in de gecombineerde modus.

Vier elektromotoren

De lithium-ionbatterijen herladen in zes uren of in 52 minuten met de hulpmotor. Ze leveren indrukwekkend veel energie aan de vier elektromotoren. Die ontwikkelen elk 60 kW, met een vermogenspiek van 150 kW. Het totale vermogen bedraagt 600 kW of meer dan 800 pk.

Vijf rijmodi

Er zijn vijf rijmodi voorzien zodat de Cambiona zich aanpast aan de rijomstandigheden en de voorkeuren van de bestuurder. De modus Ecocity schakelt de turbine uit en werkt 100 procent elektrisch. De modus Snow/Ice regelt het vermogen en de ophanging. In Efficiency-modus worden de acceleraties en de topsnelheid afgesteld om de autonomie te verhogen, zonder de prestaties te veel te compromitteren.

De Sport-modus belooft dan weer een spurt van 0 tot 100 km/u in 4,2 seconden en beperkt de topsnelheid tot 250 km/u. Als kers op de taart is er de Drifting-modus die de controle over de vier elektromotoren en het zelfblokkerend differentieel overneemt voor lange glijpartijen. Pininfarina preciseert dat het koppel tussen de voor- en achtertrein variabel verdeeld wordt voor een leukere rijervaring.

Advertentie
Advertentie
Advertentie