De ster van Brussel

Op het autosalon van Brussel, waar het nieuwe (elektrische) Z.E.-gamma van Renault getoond werd, wist de Twizy de aandacht te trekken van velen onder jullie. Met zijn unieke koetswerk kun je er moeilijk naast kijken. Maar wat is deze Twizy eigenlijk? Wettelijk gezien is het een quad. Hij is helemaal elektrische en ontvangt twee personen in tandempositie. Zij doen er trouwens goed aan om eerst naar het weerbericht te kijken, want de deuren zijn een optie. Dat is nooit gezien! En wat voor deuren: ze lopen slechts tot het midden en openen als een schaar, zoals op een Lamborghini. Showtime!

Met of zonder rijbewijs?

Voor wie niet (of niet meer) over het dierbare roze papiertje beschikt, presenteert Renault de Twizy 45. De snelheid is beperkt tot 45 km/u (dat had je al geraden) met een begrenzer, waardoor het onmogelijk is hem op te voeren, en de motor wordt gesmoord tot 4 kW of nauwelijks 5 paarden en 33 Nm. Deze Twizy valt in de categorie lichte quads.

De ‘gewone’ Twizy 80 levert 13 kW of 17 pk en 57 Nm. Verdraaid! Met die aandrijving haalt de Twizy 80 km/u en versnelt hij tot 45 km/u in 6,6 seconden, tegenover 9,9 seconden in de 45-versie.

Wettelijk gezien is het niet verplicht om een helm te dragen en kun je met de sterkste van de twee zelfs op de autosnelweg rijden. In België tenminste, want in Frankrijk, Italië en Portugal moet je aan de kant blijven. Tussen ons gezegd, de autosnelweg is zeker niet zo’n goed idee.

Echt veilig?

De Twizy is vrijgesteld van crashtesten (NCAP wil er zelfs geen tegen de muur knallen) maar werd wel ontworpen als een echte auto. Zo heeft hij absorberende zones die schokken opvangen, een airbag en een veiligheidsgordel met maar liefst vier punten voor de bestuurder en drie voor de passagier. Bovendien heeft Renault het remsysteem overbemeten door vier schijven te voorzien. Dat volstaat ruimschoots om een massa van een halve ton die maximaal 80 km/u haalt, zorgeloos af te remmen.

Maar de Twizy laat een steek vallen, een grote zelfs: terwijl rijhulpsystemen welig tieren, blijft hij verstoken van ABS, ESP en tractiecontrole. Je moet dus opnieuw veilig leren rijden.

Drie afwerkingen en veel toebehoren

Een auto die spartaanser is dan de Twizy kunnen we ons moeilijk voorstellen. Hij is even luxueus als een farvela en toch heerlijk hip. Hoe dat mogelijk is? Simpelweg door het onweerstaanbare koetswerk. En Renault doet er nog enkele schepjes bovenop met een tweekleurige lak, stickers, een panoramisch dak (zeer aangenaam voor de passagier achterin) en een gek accessoiregamma dat bestaat uit een Parrot-kit (Bluetooth voor je telefoon of muziekspeler) gekoppeld aan luidsprekers, een soort rugzak voor aan de voorzetel, een klein deken tegen de koude (zoals op een scooter), parkeersensoren achteraan, enzovoort.

Laat al jouw spullen maar thuis: er zijn welgeteld twee vakjes in de boordplank en een smal bergvak van 30 liter achter de achterzetel maar daarin plaats je hoogstens een zak of een laptop. Plots lijkt die rugzak op de zetel niet zo’n gek idee. De Twizy wordt dan wel een eenzitter. De boodschappen of een lifter, je moet kiezen.

De batterijen

De lithium-ionbatterijen beloven een autonomie van 100 km (120 km voor de Twizy 45). Het lijkt verstandiger om te rekenen op een autonomie tussen 55 en 75 km, naargelang het enthousiasme waarmee je omspringt met het rechterpedaal. Het blijft in ieder geval voldoende voor stadsgebruik. Het opladen beperkt zich tot 3 uur 30 minuten en kan op om het even welk stopcontact.

Zijn we weg?

Ik voel dat je geprikkeld bent door deze Twizy, laten we een rondje rijden. Eerst vaststelling: je moet geen kernfysicus zijn om de bediening van deze ‘kleine mug’ te begrijpen: draai de sleutel om, wacht op de bevestigingsbiep, druk op de D-knop, los de handrem, kijk voor je, accelereer en hop, we zijn vertrokken met deze gedopeerde bij.

De hernemingen zijn vlot en levendig, waardoor je in het stadsverkeer kunt mengen of zelfs voorbij kunt steken. Bij de wieltreinen is de invloed van Renault Sport duidelijk merkbaar, al werden de uiteindelijke productiemodellen iets ‘rustiger’ afgesteld voor een veiliger en onderstuurd temperament. De Twizy is de koning van de stad: levendig, wendbaar en zo kort als een fiets. Zijn enige zwakke punt is de breedte die belet dat je aan files kunt ontsnappen zoals op een moto. Voor de rest is hij meesterlijk. Sturen op een kleine bochtige weg brengt je in extase. Zelfs al rijdt de Twizy nooit harder dan 80 km/u, hij verwent zijn bestuurder met zijn weggedrag en de communicatie met de natuurelementen.

Twee kanttekeningen echter: bij nat weer verliest de vooras zijn grip en kan het onderstuur van de Twizy optimistische bestuurders verrassen. En dat brengt ons bij het tweede gebrek: de afwezigheid van rijhulpsystemen. De wielen blokkeren tijdens het remmen is kinderspel, zeker op een nat wegdek.

De prijzen

Hier loopt het verkeerd. Laten we er geen doekjes om winden: we houden van de Twizy maar we betreuren zijn prijzen. De Twizy is geen elektrisch concept dat voor iedereen toegankelijk is maar eerder een chic en hip accessoire voor in de stad.

De Twizy 45 kost tussen 6.990 en 7.790 euro. Voor de Twizy 80 betaal je tussen 7.690 en 8.490 euro. Daar moet je ook nog de huur van de batterij bijtellen: 50 euro per maand voor een afstand van 7.500 km per jaar en een periode van 36 maanden.

Qua fiscale aftrekbaarheid heeft de Twizy 45 recht op ... niets en de Twizy 80 krijgt 15 procent belastingkorting.