Sympathiek !

Met zijn compacte afmetingen en zijn vriendelijke snuit ziet de 356 er erg sympathiek uit. Het talrijk aanwezige chroom duidt aan uit welke periode de auto stamt. Ergens herken je al de trekken van de 911. Trekken die zelfs vandaag nog actueel zijn. De duikende motorkap, de geaccentueerde spatborden en het krachtige achterstuk zijn trekken die moderne Porsches nog steeds dragen. De 356 ziet er misschien minder puur en fijn uit als de 911, maar hij ziet er wel ontwapenend charmant uit.

Scheve rijpositie

Terwijl je vrij makkelijk in de 356 kan instappen, is de rijpositie om van te huilen. Het begint al bij de pedalen die recht uit de voorwand komen. Een karaktertrek die gedurende jaren ook bij de 911 behouden bleef. Bovendien staan die pedalen volledig uit de as van het stuurwiel en staat het gaspedaal dus haast in het midden van de auto! Ander minpunt is het stuur dat veel en veel te groot is. De andere bedieningen vallen echter perfect in de hand terwijl de afwerking erg verzorgd is. Blijkbaar was dat in die dagen al een issue! Nog een overblijfsel dat we nu nog terugvinden is de contactsleutel die aan de linkerkant van het stuur een plaatsje kreeg en de toerenteller die in het midden van het dashbord oppermachtig de aandacht trekt.

Flapflapflap

De 1600 4-cilinder van deze SC ontwikkelt bij 5800toeren 95 pk, een puike prestatie. Hij wordt hierbij door twee wat grillig werkende carburatoren gevoed. Een koude motor starten is een hele klus en als de motor dan eindelijk aan de praat is doet hij dat zeer tegen zijn zin en hoest en proest hij het uit. Na een korte opwarming klinkt hij al wat gezonder en herkennen we zelfs de karakteristieke klank van de Kever. De koppeling werkt erg progressief en geeft veel gevoel. De carburatoren van ons exemplaar waren blijkbaar hoognodig aan een controle toe en maakten dat de motor beneden de 3000 toeren erg zwakjes overkwam. Maar de afspraak was al gemaakt en moesten wij onze rijstijl dan maar aanpassen en rijkelijk gebruik maken van de versnellingsbak. Dat was geen sinecure want de gangen wilden stevig en toch met gevoel ingelegd worden. Boven de 3000 toeren toonde de motor zich erg levendig en klom hij met plezier in de toeren. De vergelijkingen met een Kever-motor bleven dan ook beperkt tot de auditieve gewaarwording. De 95 pk’s waren wel degelijk aanwezig en hadden geen enkele moeite met de lichte 356. Uiteraard verwachtten we geen enorme prestaties, maar de 356 liet zich toch erg dynamisch vooruitstuwen. En daarbij werd het geheel met een mooi en sportief geluid overgoten, heerlijk!



Een reputatie om « U » tegen te zeggen

Na het lezen van enkele tests over de 356 had ik toch wat twijfels. De achteras zou erg wispelturig zijn en met de nodige onwil zou hij geregeld trachtten om de koers te veranderen. Kortom het zou beter zijn om achteruit te rijden als je koersvastheid als “leitmotiv” beschouwde. Het was dus duidelijk dat ik er niet op gerust was, ook al reden de laatst geproduceerde 356’s beter als de eerst geproduceerde exemplaren. Maar de eerste indruk was niet slecht. Het stuur was uitzonderlijk zacht en zorgde voor wat onbegrip voor al die Engelse roadsters met hun zware motor op de vooras. Onze Porsche liet zich dus erg makkelijk manoeuvreren en was in de stad zelfs opvallend handig. We waren gewaarschuwd dat je op bochtige wegen beter niet van het gas kon gaan op het foute moment. Toch zorgden de banden van de 356 ervoor dat de reacties progressief doorgegeven werden. Hierdoor wordt de bestuurder wel één met zijn machine en voelt hij echt wat de auto doet. Een ideale leerschool om het begrip “mechanisch rijgevoel” te doorgronden. Maar door de instabiliteit voelde ik niet de noodzaak om de laatste kmh te gaan zoeken. De sterke zijwind tijdens onze test zou voor catastrofale gevolgen kunnen zorgen. Kortom, met een 356 is het niet echt aangeraden om de autosnelwegen op te zoeken en ook de 4-bak heeft een vrij korte overbrenging. Voor een auto van die tijd had de kleine Porsche erg goede remmen en daar zorgden zeker de schijven vooraan voor. Maar om een behoorlijke vertraging te verkrijgen mocht je toch niet aarzelen om krachtig op het rempedaal te duwen.

Goed gedempt

De vier onafhankelijk opgehangen wielen bezorgden de 356 niet alleen een efficiënt weggedrag maar ook een opmerkelijk comfort. Zeker in vergelijking met de rivalen van over het Kanaal. In deze Porsche bleven je nieren dus op de juiste plaats zitten. Dat de achterste zitplaatsen met moeite als extra bergruimte konden dienen namen we er graag bij.

Prijs en onderhoud

Indien jullie na het lezen van al het voorgaande de aanschaf van een 356 wel zien zitten dan moeten jullie er wel aan denken dat de 356 erg geliefd is bij verzamelaars, wat de prijzen behoorlijk opdrijft. Voor een 356 B 60 pk in goede staat moet je al gauw 30.000 € neertellen. En met die kleine motor hoef je op geen leuke prestaties te rekenen. Een SC zoals wij die testen komt snel op 40.000 € en werkelijk perfecte exemplaren gaan voor 50 à 55.000 € van de hand. Nog duurder is de gesofisticeerde Carrera die voor minstens 160.000 € van eigenaar verandert. Ook voor de zeldzame Speedster moet je 120.000 € neertellen.

Gelukkig heeft de betrouwbaarheid van een Porsche maar weinig uitstaans met die van zijn Italiaanse of Engelse collega’s. Mechanisch zit alles snor en zelfs de elektriciteit geeft geen krimp. Wel roest hij nogal. Voor de aankoop is het dus beter om een aantal pijnpunten eens extra te inspecteren, zoals het batterijcompartiment, de voorste chassisbalken, de wielkasten, de scheidingswand van de bagageruimte en de bevestiging van de achterste torsiebaren. Onderdelen zijn makkelijk te vinden maar niet van de goedkoopste. En je moet niet hopen dat hier en daar een onderdeel van de Kever wel zal passen.

Conclusie

Zo, overtuigd ? Eigenlijk was de 356 zoals wij hem in handen kregen een verbazend moderne auto. De zachtheid waarmee hij zich liet rijden en de uitstekende bedrijfszekerheid geven hem een grote voorsprong tegenover zijn concurrenten. De wegligging vereist wel de nodige aandacht en zou een modale bestuurder wel eens voor verrassingen kunnen stellen. Maar daarvoor geeft hij wel erg veel terug, zowel efficiëntie als rijplezier. Nu mijn bankier nog overtuigen…

Met dank aan de Classic Club voor deze erg mooie 356.