Traditioneel volgt op de presentatie van een nieuwe 911 een hele reeks nieuwe varianten. Na de coupé, die het nieuwe model mocht inwijden, volgt nu de cabriolet. We moeten toegeven dat het resultaat zeer geslaagd is.
Aluminium, staal en zelfs magnesium
Het gewicht is de grootste vijand van een sportwagen. Die bekende slogan waarmee Emile Mathis zijn auto's promootte, dateert niet van gisteren: we horen het al 90 jaar. Het spookte ook door het hoofd van de Porsche-ingenieurs die een grote inspanning hebben geleverd op dat vlak. De 911 heeft altijd al het goede voorbeeld gegeven en de nieuwe 911 vormt hier geen uitzondering op. Hij gebruikt zelfs magnesium voor zijn structuur. De nieuwe 911 cabrio weegt minder dan de vorige.
Ander goed nieuws is dat het stoffen dak open- of dichtklapt (naargelang het weer) al rijdend en de lijn van de 911 niet verstoort. Persoonlijk verkies ik nog altijd de coupé, maar dat is een kwestie van smaak.
Twee motoren
Porsche stelt twee motoren voor in de 911 Cabriolet. De Carrera-versie beschikt over een 3.4 flat six met 350 pk. In de Carrera S stijgt de cilinderinhoud tot 3,8 liter en het vermogen tot 400 pk. In afwachting van de vierwielaandrijving, biedt de 911 de keuze tussen een volledig nieuwe manuele zevenversnellingsbak (!) of (voor mensen met een luie linkervoet, om het met een boutade te zeggen) een PDK-automaat met dubbele koppeling en eveneens zeven versnellingen.