Van oorsprong staan de letters SL voor Sport Leicht. Hij moest dus sportief zijn en zo weinig mogelijk kilo's meedragen. De laatste generaties van de SL werden steeds luxueuzer en zwaarder. Met de gloednieuwe generatie van de SL verandert dat en Mercedes onthult al enkele details.

Licht

Mercedes gebruikt veel aluminium in de nieuwe SL. Het edele materiaal vormt bijna de volledige basis van het chassis. De winst spreekt boekdelen: 140 kg minder op de weegschaal tegenover de vorige generatie. Gunstig voor het verbruik, de uitstoot, de prestaties en zelfs het weggedrag. Het blijft wel afwachten hoe zwaar dit zal doorwegen op de factuur.

Melodieus

De nieuwe aluminium structuur liet toe om de subwoofers in de voetruimte vooraan te integreren en fungeert bovendien zelf als klankkast. De stereo transformeert de auto in een concertzaal, met naar keuze een open of gesloten dak.

Magisch

Na het 'magische' dak met variabele transparantie in functie van je humeur, presenteert Mercedes 'magische' ruitenwissers. Het perfectionisme van de Duitsers kent geen grenzen. De sproeiers spuiten verschillende hoevelheden waswater over de voorruit in functie van het seizoen, de temperatuur, de snelheid en de rijomstandigheden. Er zijn drie wasprogramma's: zomer, winter en cabriolet, om te voorkomen dat je antivries op de inzittenden of voorbijgangers terechtkomt.

Het voordeel? Een propere voorruit uiteraard, maar ook het vermijden van strepen en een spaarzamer gebruik van antivriesmiddel, waardoor het reservoir verkleind kon worden. Nog een mogelijke extra is dat je de ruitenwissers kunt verwarmen. 'Mogelijk', want hiervoor moet je wel bijbetalen.