De ”brave” versie van 325 pk maakte ons al laaiend enthousiast. Met 355 paarden heeft de Carrera S heeft ons letterlijk meegesleept. Waw ! We zijn er sprakeloos van.
Taratata
Het eerste genot van deze Porsche is oorstrelend. De klank is gewoonweg prachtig en is hoofdzakelijk te danken aan de atmosferische boxermotor van 3,8 liter met zes cilinders en 24 kleppen en VarioCam Plus variabele kleptiming. Hij werd ontwikkeld op basis van de 3,6 l en heeft nu een vermogen van 261 kW (355 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm.
De Carrera S klinkt met zijn dubbele uitlaat rauwer en krachtiger, ook al wordt het gaspedaal nog maar even gestreeld. Wat een extase…
Snelheidsmeter
De kleine snelheidsmeter op het instrumentenbord heeft niet echt de tijd om zich over de wijzerplaat te bewegen. Het acceleratievermogen is adembenemend: van 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden. De topsnelheid is haast onmogelijk te bereiken op de open weg, zelfs op de Autobahn, aangezien ze 290 km/u. bedraagt. De Porsche 911S mag dan krachtig accelereren, remmen gaat nog krachtiger. Je zou haast denken dat je bij elke druk op het rempedaal met de tanden tegen de voorruit vliegt, maar dat is niet zo. Behalve als je zo dom bent om zonder veiligheidsgordel te rijden. Want de remschijven zijn efficiënt, het ABS trilt niet en het rempedaal is gemakkelijk te doseren. En als we werkelijk op de rem gaan staan, houden de veiligheidsgordels ons zo veel mogelijk tegen de rugleuning van de zetel gedrukt. Deze efficiëntie heeft de Porsche te danken aan de geventileerde en geperforeerde remschijven van 330 mm en assen met vaste monobloc-remzadels met vier immense en verstevigde zuigers. De schijven hebben nu ook grotere voeringen voor een langere levensduur.
Slide
Deze 911S is standaard uitgerust met het PASM (Porsche Active Suspension Management) die de keuze biedt tussen een normale stand en een sportieve stand. In de "normale" stand is alles op comfort afgestemd: ideaal voor lange ritten of om de passagiers op hun gemak te stellen. Maar deze afstelling is progressief en wordt sportiever naarmate de rijstijl dynamischer wordt. In de "sportieve" stand is de schokdemping bikkelhard. De rolneiging wordt dan perfect in toom gehouden, zodat de Porsche aan de weg plakt en uiterst sportief door de bocht scheurt. Wel opletten dat je in deze stand op een slecht wegdek niet helemaal door elkaar worden geschud.
En bovendien breekt de achterkant gemakkelijk uit, ESP of niet. maar dat behoort dan weer tot het temperament van de 911.
Gespierd
Het linkerpedaal vereist een stevige voet. De 911 Carrera S is evenwel uitgerust met een koppeling met automatische compensatie en biedt een constante druk tussen ontkoppelen en het grijppunt, waardoor de auto als een wervelwind wegstuift. Ook de bediening van de nieuwe zesversnellingsbak vergt een viriele aanpak. De bak is stevig maar precies, de schakelwegen zijn kort en direct. Deze nieuwe versnellingsbak was nodig om opgewassen te zijn tegen het koppel van de motor. De assen en tandwielen hebben een grotere diameter. Maar door de lichte constructie blijft het gewicht vrijwel ongewijzigd tegenover de 997.
Aan boord
De rijpositie wordt gehinderd door een vrijwel onbereikbare zetelverstelling. Een en ander kan beter worden afgeregeld met de deur open. Bovendien raakt de rug na 200 kilometer vermoeid. Maar met een tank van een zestigtal liter en het verbruik van een racewagen haalt de auto zelden 450 kilometer zonder tankpauze. De achterste zitplaatsen zijn het vermelden niet waard, want ze zijn enkel bruikbaar in nood of voor kleine kinderen. De lederen aankleding van het interieur is prachtig en straalt de sfeer van een rijdend salon uit. Opbergruimte is er nauwelijks en hoewel de koffer van de 911 bij elk nieuw model groter wordt, blijft hij nog altijd beperkt. Om sneller in de achteruitijkspiegels te worden opgemerkt beschikt hij tot slot over xenon-koplampen, die krachtig maar niet verblindend zijn. Maar goed, we laten het hierbij, want ook al is een dergelijke auto niet gemaakt om zijn leven op een parkeerplaats te slijten, hij moet onverbiddellijk terug naar de importeur. Snik !
© Lionel Hermans, Eric Spitzer & Olivier Duquesne
Ontdek meer inzichten
Porsche