Klassiek…en dat is maar goed ook !

“Never change a winning team” is een bekend gezegde. Met het verloop der jaren werd de 911 heel wat gespierder maar toch behield hij steeds zijn elegante lijn en finesse. Toch als we het bij de standaardversies houden. De 993 was voor velen het toppunt en werd als “de mooiste” beschouwd. Maar met de 996 en zijn voorlichten in L-vorm schoten de puristen in hun wiek. De Duitse constructeur luisterde naar zijn klanten en op de 997 zagen we de vertrouwde ronde optieken weer verschijnen. Toch waren de overige veranderingen miniem met enkele LED’s vooraan en herziene achterlichten. Het was duidelijk dat Porsche het niet aandurfde om diepgaande veranderingen door te voeren, de echte liefhebbers hielden immers een oogje in het zeil. En eigenlijk moeten we toegeven dat we daar niet rouwig om zijn. De grootste aanpassingen vinden dan ook onder de kap plaats, zoals het hoort.


Een motor in topvorm

De motoren worden nu gevoed door rechtstreekse injectie waardoor de 3.6 basismotor nu op 345 pk uitkomt (+ 20 pk) en de 3.8 van de Carrera S 385 pk levert (+ 30 pk). Van een mooie cavalerie gesproken! Maar de naakte cijfers kunnen toch nooit het rijplezier vertolken dat deze prachtige brok techniek biedt.

De Boxer wordt ronder en was nog nooit zo beschikbaar en blijft zoals steeds een heerlijk om te horen. Zo vurig en onstuimig de motor in de hoge toeren is, zo krachtig en elastisch is hij nu van bij de laagste omwentelingen. Een heerlijke motor die de haren op je rug doet rechtstaan en die nooit gaat vervelen.


Een versnellingsbak … met kuren

Porsche hield de manuele 6-bak in het gamma, maar de Tiptronic S werd naar de prullenbak verwezen. Toch voorzag Porsche met de PDK een meer dan volwaardige vervanging. Deze bak telt 7 gangen en een dubbele koppeling. De bak werkt in drie modes (normaal, sport en sport plus) maar kreeg ook een manuele mode mee waardoor je zelf het motorregime “mag” bepalen.

In de praktijk blijkt de normale mode het best geschikt voor dagdagelijks gebruik met wissels bij vrij lage toerentallen waardoor je dus besparend rijdt. In de Sport-stand wordt er pas hoger in de toeren geschakeld en verlopen de overgangen een heel stuk sneller terwijl de bak ook reactiever wordt. In de SportPlus stand… wordt er radicaal voor prestaties gekozen en veranderen de versnellingen ongelooflijk snel en wordt de motor tot tegen het rood gejaagd. Als je dan nog eens de launch control inschakelt dan voel je je even een leerling-astronaut. De Porsche bijt zich dan vast in het asfalt en wordt met een hese brul naar voren gekatapulteerd ! Doe geen moeite om dan de naald van de toerenteller of de snelheidsmeter te volgen, het gaat gewoon te snel!

Toch hebben we een minpuntje gevonden. In normale modus komt de bak wat finesse tekort tijdens stadsverkeer. En in plaats van de traditionele lepels heeft Porsche ervoor gekozen om op de achterkant van het stuur drukknoppen te plaatsen die bovendien weinig logisch lijken te werken.

Dag in dag uit

De 911 is zonder twijfel dé sportwagen die je ook voor de wekelijks boodschappenrit kan gebruiken. Hij biedt niet alleen een uitzonderlijk algemeen comfort maar is ook nog eens ontzettend betrouwbaar. Om de 911 nog bruikbaarder te maken heeft Porsche de uitrusting nog eens verbeterd. De GPS werkt nog beter en is ook intuïtiever te bedienen terwijl via Bleutooth ook nog eens de telefoon kan geconnecteerd worden. Uiteraard kan je nu ook via je USB of iPod je favoriete muziek beluisteren. Of met z’n tweeën… Want vergeet maar om schoonmama mee te nemen want het achterbankje zou er dan wel eens kunnen voor zorgen dat de familiebanden erg snel verslechteren.

Uiteraard moet je bij een 911 opletten als je over vettige wegen rijdt, zeker al hij net als in deze versie tweewielaangedreven is. Maar de reacties blijven volledig normaal en logisch terwijl de efficiëntie steeds behouden blijft. In de loop der jaren is de 911 een stabiele en eenvoudig te besturen wagen geworden. De ophanging is altijd al van uitstekende makelij geweest bij Porsche maar de PASM is toch een aan te raden optie. De techniek zorgt ervoor dat én het comfort én de efficiëntie verbeterd wordt, merkwaardig maar uitstekend. Wat ons wel overbodig lijkt zijn de keramische remschijven. De serieremmen zijn immers al verbluffend goed werkende stoppers! Temeer je voor deze optie zoveel betaalt als voor een kleine stadswagen.

Verbazend verbruik, dure opties

8,5 l/100 km! Voor 385 pk is dat een klein wonder! Natuurlijk zal je in de stad meer verbruiken en zal een zenuwachtige rechtervoet het cijfer gauw de hoogte injagen maar het is helemaal niet moeilijk om het verbruik rond de 10 à 11 liter te stabiliseren en toch het fabuleuze potentieel van de mechaniek te exploiteren.
De CO2-uitstoot beperkt zich trouwens tot 240 gr/km.

96.800 € moet je over hebben om je een 911 met manuele bak aan te schaffen. Voor 100.708 € heb je exemplaar met PDK. Maar toch kan je makkelijk de rekening met enkele duizenden euro’s laten oplopen. Zeker als je je laat verleiden door een lederen interieur, cruise control, speciale velgen, metaalkleur, keramische remmen, PASM, PCM (GPS bij Porsche) en, en, en…

Conclusie

In 1963 was de 911 al een fabuleuze machine en met de jaren is hij alleen maar verbeterd. Hij is volledig met zijn tijd meegegaan, is makkelijk te rijden, voor een sportwagen erg zuinig en vertoont een grote homogeniteit en een topafwerking.
De legende wordt dus verdergezet. Afspraak over 45 jaar?