Stijl
Ah, de 911… Herkenbaar tussen alle andere met zijn eenvoudige, logische en harmonieuze lijn, deze auto is erin geslaagd om zich een plaatsje te vinden in de wereld van de sportwagens. Om de Targa nog gemakkelijker te onderscheiden van de andere 911, wordt hij voorzien van zijdelingse ruiten gemarkeerd van een aluminium geïoniseerd lijstwerk.
Motor
Al sinds mensenheugenis, sleept de 911 een buitengewone aantrekkelijke rugzak mee : er verschuilt zich een platte zes cilinder met een droge carter vanuit de beste inspiratie. En men ziet in de loop van de jaren de verkoeling van lucht naar water gaan. Dit, om ons nog meer te verheugen, maar ook om zich aan de normen aan te passen. De 3.6 l gaat naar een 3.8 l op de S versie. En dit is precies de motor die in ons exemplaar zat. Met zijn 355 pk aan 6.800 rpm en zijn 400 Nm aan 4.600 rpm, vormt deze groep een geweldig succes die geen minuut twijfelt om zijn « watts » in onze rug te versturen vanuit de laagste schakeling. In de loop van de versnellingen ziet het ernaar uit dat de kracht nooit wilt stoppen, met een indrukwekkende energie en een verheugende klank. Voorzien van een sport uitlaat, worden de holle lage tonen bij laag regime vervangen door een metalen gezang bij het zien van de hoge toerenteller : een werkelijk genoegen voor de fanaten ! De bijzonderheid van deze uitlaat is dat hij zich bestuurt via een knop op de middenconsole.
Het zou een zonde zijn om een dergelijk mechanisch meesterwerk moeizaam door te laten trappen in het bad van een automatische versnellingsdoos. Een goede reden om hem te koppelen aan een manuele doos. Deze die hier voorgesteld wordt is perfect trapsgewijs en wordt werkelijk gemakkelijk bestuurd. Misschien zelfs te, een reden waarvoor een sportpook, met verkorte veerhoogte, voorgesteld wordt aan alle bestuurders die een meer mechanisch contact wensen.
Wegligging
Enkel beschikbaar met een vierwielaandrijving, gedraagt de Targa zich des te goed. Men moet zeggen dat de ingenieurs van Zuffenhausen erin geslaagd zijn om het voortduwend temperament te behouden. Het is dus mogelijk om tot oversturing in kracht te komen… Hij wordt samengesteld uit een aandrijving die de evenwichtigheid in koppel verdeeld tussen het voor- en het achterstel in functie van de behoefte. Met altijd minimum 5% op het voorstel, deze verdeling klimt tot 35% bij normale besturing en tot 40% in uiterste omstandigheden. De zekerheid om zijn 911 in één stuk te laten in om het even welke moeilijke conditie…
Het weggedrag is dus nog steeds even levendig, scherp en doeltreffend. De soepelheid is zonder twijfel de meest opvallende kwaliteit wanneer men over de wegligging spreekt van de 911. Met de jaren is hij er zelfs in geslaagd om in stabiliteit te winnen, zowel op rechte lijnen als in grote bochten, om zo te komen tot een onberispelijk gedrag. De stuurinrichting is ook een totaal succes : precies, geweldig evenwichtig, en al geeft hij genoeg informatie in de handpalm, hij laat de 911 toe hem doeltreffend en perfect op de weg te plaatsen.
Het remmen is een grote specialiteit van het merk : zelfs zonder de (kostbare) ceramische remmen, remt een Porsche 911 ! En zelfs hard! En ook lang ! De progressiviteit aan de pedaal is ideaal en laat een precieze dosering in de vertraging van het voertuig.
Comfort
Voorzien van een PASM systeem, die elektronisch het tarren regulariseert van de ophanging, bezit de Targa een ideaal compromis tussen comfort & wegligging. De regularisatie gebeurt individueel op elk wiel in functie van het profiel en het rijgedrag. Dit is voor de theoretische versie ; in de praktijk is dit broddelwerk indrukwekkend. Net zoals wij dit onlangs al vaststelden op de Boxster S, behoudt dit PASM systeem een verbazend rijcomfort door het goed filteren van de oneffenheden. De sport mode is duidelijk harder en zal bevoorrecht worden op platte oppervlakten… Of op circuit, of course… Te noteren : eens u de sport knop induwt en indien het wegdek oneffen wordt, komt het systeem tussen om het tarren te verzachten en om de wegvastheid met de baan te verbeteren. En dit werkt ook in de omgekeerde zin : de normale mode kan omgeschakeld worden in « sport » indien de rijhouding sportiever wordt. Het geheel werkt prima en het plezier is steeds van de partij.
Andere specialiteit van het huis : een voorbeeldige afwerking en een ideale rijpositie. De omvang- en talrijke regelingen van de zetel en het stuur laten elk profiel toe om zich correct aan het stuur te plaatsen. De leefbaarheid vooraan is rijk, maar het is niet het geval achteraan : al werd de beschikbare plaats met de jaren vergroot, de 911 blijft nog steeds een 2+2 met noodplaatsen voor korte afstanden… Of voor kinderen.
Het Targa dak is echt welkom om te genieten van de weldoende zonnestralen… en ook om te smullen van de agressieve klanken van de mechanica ! Maar er bestaat toch een groot gebrek : eens het dak open is, wordt de zichtbaarheid achteraan flink belemmerd door het bovenste gedeelte van het glazen dak dat zich tegen het achterraam komt te plaatsen.
Dit gezegd zijnde, is de 911 Targa zonder twijfel de eerste 911... met achterklep ! Inderdaad, de achterruit kan opgeheven worden om het laden van kleine voorwerpjes achter de achterzetels te vergemakkelijken. Gelieve geen waardevolle goederen te plaatsen, want deze worden perfect uitgestald aan de voorbijgangers, net zoals een etalage ! De koffer kan dan nog een 105 liters bagages verslinden.
Tarieven en uitrustingen
Duur de 911 ? Ja, maar dat is altijd zo geweest ! In de Targa versie is het natuurlijk niet beter, met een basisprijs van… 98.494 € in de normale versie en 109.384 € in de Targa 4S versie… Voor die prijs, kunt u een bestelling plaatsen voor een Boxster S en een Cayman ! De bijkomende kost tegenover de 911 coupé ligt op 8.000 € ! Wetend dat er ook een 911 cabriolet bestaat aan 94.622 €, geeft dit te denken.
In de afdeling opties is alles, of toch bijna, mogelijk. De lijst begint met de onvermijdelijke metaalkleur waarvoor de prijzen gaan van 907,50 € tot 3.412,20 € voor een lak op staal… De exclusiviteit heeft zo’n prijs ! Dit kan vreemd klinken, maar het merk vraagt een bijkomende kost (van 363 €) voor… de ruitenwisser achteraan ! Men vindt er ook het PDC systeem aan 520,30 €, de antiverblinding achteruitkijkspiegel samen met de regensensor aan 556,60 €, de automatische doos aan 3.073,40 €, de ceramische remmen (PCCB) aan… 8.385,30 €, de sport uitlaatbuizen aan 1.911,80 € en de power-kit (enkel beschikbaar op de 3.8 motor en die de kracht verhoogt naar 381 pk aan 7.200 rpm en het koppel naar 415 Nm aan 5.500 rpm) voor het prijskaartje van 13.068 €… Hiermee stopt de verpersoonlijking niet, en het is nog steeds mogelijk om zijn 911 te versieren met speciale kleuren in de toerenteller bij voorbeeld, of met een volledig lederen bekleding, een multifunctioneel sportstuur of nog de uitstekende GPS van het merk zelf.
Kortom, de lijst is lang, geeft hoofdpijn aan de journalist die er in slaagt om alles op een rijtje te zetten en geeft bovendien draaiingen aan zijn toekomstige klanten ! Al hadden wij lieven een beter voorziene standaard versie op de markt gezien, een lange lijst opties laat toe om een op maat voorbereide wagen op te stellen.
Besluit
Een 911 die van een panoramisch open dak voorzien wordt, is een nogal ongewoon idee die de aantrekkelijkheid van dit model versterkt. De Targa is zonder twijfel de origineelste 911, maar heeft jammer genoeg een hoge prijskaart. Jammer ook dat de zichtbaarheid zo belemmerd wordt door het open dak ! Maar behalve deze « details », is dit een machtige wagen, die alles aankan : zowel langdurige sprints als rustige wandelingen om van de zomerse uitstralingen te genieten… Denk gewoon aan de investering van een snelheidsregelaar (ook in optie), daar de acceleraties bliksemsnel zijn !
Ontdek meer inzichten
Porsche