Het gaat vooruit !
Hoe kan het ook anders, met een motor van 3.6 liter en 480 pk aan 6.000 tr/min. en tot 620 Nm koppel tussen 1.950 en 5.000 tr/min. (680 van 2.100 tot 4.000 tr/min met overboost), gaat het echt vooruit, heel fel zelf. De twee turbo’s laten zich goed voelen en zorgen voor de nodige en voelbare duw in de rug bij het optrekken, net zoals bij de oude 911 Turbo.
De gebruikte techniek voor de turbo’s, met variabele geometrie, is niet gebruikelijk. Deze techniek, eerder al gebruikt bij dieselmotoren, is een première op een benzinemotor waar de temperatuurlimieten nog belangrijker zijn. Deze turbo’s onderscheiden zich door zich aan te passen aan het regime van de motor, dit zorgt voor een snellere reactietijd.
Aan deze motor kan ofwel een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen gekoppeld worden, of een Tiptronic S automaat met 5 versnellingen. Onze testwagen was uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak. Porsche laat weten dat de Tiptronic versnellingsbak nog voor verbetering vatbaar is. De handgeschakelde bak is van het viriele type, maar ze is uiterst precies, wat door de sportieve chauffeur op prijs gesteld zal worden.
Altijd doeltreffend
Een dergelijk vermogen is indrukwekkend, maar Porsche is er in geslaagd om hem voor (zo goed als) iedereen bruikbaar te maken, dankzij de permanente vierwielaandrijving. Maar voorzichtig zijn blijft de boodschap. De wegligging straalt vertrouwen uit, enkel bij hevige acceleraties wil hij soms wat gaan doorslippen. Doeltreffender en zekerder dan de Corvette Z06, maar lang niet zo plezant als die Corvette die we onlangs ook hebben mogen testen.
Wat het remmen betreft, wel, dit is een Porsche, dat zegt genoeg. Hij remt hard en lang, zelf zonder de “ceramiek” optie.
Met dergelijke prestaties verwachten we ons aan een ware sportophanging, en net uit die hoek komt de grote verrassing, de 911 Turbo blijft verbazend comfortabel. Binnenin blijft het een echte Porsche, een volledig en duidelijk instrumentenbord, voorbeeldige afwerking, uitstekende ergonomie en perfecte rijpositie. Ook de geluidsdemping is optimaal en laat lange ritten toe. Het enige grote minpunt, het verbruik, een gemiddelde van 15 liter, dat de kleine benzinetank van 67 liter snel droog legt.
Zoals gebruikelijk bevat de standaarduitrusting de nodige, en zelf onnodige, onderdelen: GPS; lederen zetels, xenon koplampen, airco, bandendruk,… . Voor zo’n prijs is dit eigenlijk niet meer dan normaal. Met een prijskaartje van 140.360 € is de Porsche 911 Turbo bijna 60.000 € duurder dan de Corvette Z06. Zijn andere concurrenten blijven wel duurder, zoals de Ferrari F430 (158.220 €) en de Lamorghini Gallardo (154.880 €).
Conclusie
De 911 Turbo is eerder een GT dan een rasechte sportwagen, en is een samenvatting van toptechnologie. Het resultaat is verbluffend en maakt van deze 911 een doordeweekse auto, voor bijna iedereen. De technische specificaties zijn indrukwekkend, maar dat is ook zo voor zijn look met LED koplampen, vele en grote luchtinlaten, afneembare spoiler en velgen uit chroom. Passie, is waar het hier om draait.
Ontdek meer inzichten
Porsche